Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

18 oktober 2018 - De Jaguar I-Pace krijgt de handen goed op elkaar. Het model oogt aantrekkelijk, voelt luxueus, is snel en bovenal elektrisch. De I-Pace wordt zelfs zo goed ontvangen dat de Britten nu peinzen om misschien maar een 100% EV-merk te worden, net zoals Tesla. Waarom ook niet? Al is er dan nog wel serieus werk aan de winkel volgens de EPA. Zo efficiënt is de I-Pace namelijk helemaal niet volgens metingen van het federale agentschap van de Verenigde Staten, dat belast is met de bescherming van de volksgezondheid en de bescherming van het milieu.

Iedereen kent of heeft weleens gehoord van de NEDC-meetcyclus. Steeds meer autokopers raken bekend met WLTP, de opvolger van die beruchte eerste. Elke autofabrikant heeft hiermee van doen sinds 1 september 2018, en tot dusver is de nieuwe meetmethode enkel nog maar een doorn in het oog geweest voor de industrie.Consumenten daarentegen zouden juist onmiddelijk baat hebben bij WLTP, want het zou de realiteit beter benaderen voor wat betreft verbruik en -uitstoot van nieuwe auto's. Wel, ja en nee. Ja, want WLTP is daadwerkelijk eerlijker dan NEDC, maar met nadruk op 'er'. Eerste praktijktest wijzen namelijk uit dat ook WLTP veelal nog ver naast de werkelijkheid zit. Daarnaast heeft het tal van auto's praktisch onverkoopbaar gemaakt omdat prijzen nu eenmaal nauw gerelateerd zijn aan emissiecijfers (oeps, vergeten...). Oftewel, de autokoper heeft momenteel minder keuze en de modellen waar de fabrikanten geen streep doorheen hebben zijn fors duurder geworden. Hoezo is WLTP in dat opzicht een verbetering?

Beschamend
Terug naar de Jaguar I-Pace. WLTP mag dan de meetmethode zijn waar de ganse auto-industrie zich voortaan aan optrekt, er zijn instanties die ook deze nieuwe fabrieksmeting in twijfel trekken, maar ook simpelweg het naadje van de kous willen weten. Het Environmental Protection Agency (EPA) is zo'n partij. En die heeft de Jaguar I-Pace op de pijnbank gelegd. Volgens WLTP komt de elektrische Jaguar-SUV zo'n 480 kilometer ver. De EPA komt echter maar tot 234 mijlen, omgerekend 375 kilometer. Dat is minder dan een Tesla Model X, minder dan een Hyundai Kona Electric en lager zelfs dan een Chevrolet Bolt, in Europa beter bekend als de Opel Ampera-e.En daarnaast te bedenken dat de I-Pace het doet met een veel groter accupakket: 90 kWh versus 75 KWh voor de Model X en 64 kWh voor de Kona. Volgens de EPA zijn de cijfers van de Jaguar I-Pace 'ronduit beschamend voor een moderne EV' voor wat betreft daadwerkelijke efficiëntie. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.