Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Maak officieel kennis met de BMW X7

16 oktober 2018 - Range Rover, Mercedes-Benz GLS en zelfs Bentley Bentayga maak de borst maar alvast nat. BMW presenteert haar grootste SUV en meest luxueuze model ooit: de X7. Een eerste blik op deze kolos uit Mà¼nchen die vanaf begin volgend jaar te koop zal zijn.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen. De X7 is groot. Heel groot. Liefst 5,15 meter meet deze eerste Sebener-op-hoge-poten van bumper tot en met bumper. Ja, dat nog iets meer dan de in de intro genoemde concurrentie. Allemachtig!Enorm moest de X7 ook zijn, want BMW heeft van begin af aan drie fatsoenlijke zitrijen voor ogen gehad met desgewenst zeven of zes zitplaatsen. Zo gezegd, zo gedaan. Met als gevolg dat de wielbasis een riante 3,15 meter bedraagt. Zomaar eventjes over de X7 heen kijken is er ook niet bij. De hoogte ligt namelijk op 1,80 meter. Ter indicatie: met speels gemak zou een X5 in de afmetingen van zijn nieuwe broer passen. Een X3 is er simpelweg klein bij.

Echoën
De andere relevante cijfers? Wat te denken van een laadvolume van minimaal 326 liter en een maximum van " hou je vast " 2.120 liter. Klap je enkel achterste zitrij plat, dan ontstaat er 750 liter aan bagageruimte. Er zijn bestelauto's die het met minder moeten stellen. Maar daarmee houdt elke vergelijking met een handige ruimtewonder ook op. De X7 zet in op luxe en prestige. Groots, waardoor de auto de titel vlaggenschip met verve mag voeren. De achterklep opent overigens in twee delen, waarbij het onderste deel kan fungeren als een soort veranda.

Trouw aan concept
Zoals verwacht sluit het definitieve design nauw aan bij de iPerformance-concept die we in 2017 te zien kregen. Ja, met inbegrip van de publiekelijk bekritiseerde grille. Nooit eerder bevatte een BMW zulke grote 'nieren'. Het is even wennen, maar echt misstaan doen ze ook weer niet, vinden wij. Saillant detail: de grille is bedeeld met actieve kleppen die bijdragen aan de efficiëntie en een zo laag mogelijk verbruik. Zodra er extra koeling benodigd is, openen ze.

Twee uitvoeringen, altijd luxe
Of de BMW X7 zich eerder exclusief dan wel sportief opstelt, heb je als koper zelf in de hand. Kwestie van kiezen tussen de Design Pure Excellence-uitvoering of de versie met het M Sport Package. Onder meer de sierlijsten, bumpers, velgen (minimaal 20 inch) en interieuraankleding zijn specifiek per uitvoering. Dat zijn we inmiddels zo gewend bij BMW, hoewel ook andere merken. Wil je diverse persoonlijkheden aanbrengen, dan staat BMW Individual uiteraard graag voor je klaar.

Gewichtig, maar niet lomp
Met zulke afmetingen hoef je geen raketgeleerde te zijn om te snappen dat de X7 geen pluimgewicht is. Maar met 2,3 ton valt het gewicht nog allerzins mee. Dat was nog maar enkele jaren geleden wel anders. Niettemin blijft het een massa die niet meteen een dynamisch weggedrag in de hand werkt. Er wordt dan ook een heel arsenaal snufjes ingeschakeld. Een dynamische stuurinrichting, elektrische antirolstangen, luchtophanging op alle vier de wielen, verschillende rijmodi, slimme differentiëlen; ze moeten er allemaal voor zorgen dat je van al dat gewicht niets voelt.

Eén tot vier turbo's
Sprinten gaat dan weer verrassend vlot, niet in de laatste plaats vanwege standaard xDrive-vierwielaandrijving. Zo accelereert de 50i al in 5,4 seconden de honderd. Mag je meteen weer vergeten, want deze V8-motorisering kan je niet in Europa krijgen. Opmerkelijk gezien de insteek van de X7, ongeacht de prijs. Afijn, hier wordt de 40i de enige benzine. Een 3.0 liter zes-in-lijn met 340 pk en 450 Nm aan koppel. Die heeft 6,1 seconden nodig om 100 km/h te kunnen doorbreken.Vervolgens zijn er nog twee diesels. Ze verschillen niet in inhoud (3.0 liter) of in het aantal cilinders (6 stuks), maar wel in het aantal turbo's. De 30d, goed voor 265 pk en 620 Nm, heeft één zogeheten turbo met twinpower-technologie. Dat is een turbo met variabele geometrie. De M50d heeft er vier en levert mede daardoor een imponerende 400 pk en 760 Nm. Je kunt ermee net zo snel sprinten als de niet leverbare 50i.

Geen gekkigheid aan boord
Moeten we het nog hebben over het interieurdesign en -aankleding? De foto's spreken boekdelen nietwaar? Zelf hadden we op iets meer cachet gehoopt. Niet dat het teleurstelt, maar echt verschillen van andere X-modellen doet het X7-interieur ook niet. Eens gek doen zit er bij de Duitsers niet in (wat meteen te kennen geeft dat de opzienbarende grille nu al als volstrekt normaal wordt bevonden in Mà¼nchen).Aan elektronica in elk geval geen gebrek. Zowel in het directe blikveld van de bestuurder als in de middenconsole zit een scherm met een diameter van 12,3 inch. De X7 kan ook al behoorlijk zelf rijden, je kan hem aanspreken door 'Hey BMW!' te zeggen en na aankoop zal BMW het model zo fris en modern houden via regelmatige software-updates met verfijningen en nieuwe functies. Extreem stil zou de X7 ook moeten zijn, helemaal met de optionele voorruit van extra dik glas. Optioneel zijn er ook zijruiten met akoestisch glas leverbaar.

Even geduld nog
BMW is er vroeg bij met plaatjes en de eerste details, want de X7 wordt pas vanaf maart van volgend jaar leverbaar. Prijzen volgen in de aanloop naar de marktlancering.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.