Ondernemen met de beste ondersteuning

Autonieuws

Rolls-Royce Cullinan: alles wat je moet weten

10 mei 2018 - Een SUV! Van Rolls-Royce. Wie had dat ooit durven dromen? Tijden veranderen en met de Cullinan voegt het Britse prestigemerk een nieuw hoofdstuk aan haar toch al rijke historie. Dit moet je weten over de super-de-luxe mastodont die is genoemd naar de grootste diamant ooit gevonden op aarde.

Wist je dat de 105 edelstenen (negen grote en 96 kleinere) die geslepen zijn uit de enorme diamant waarnaar Rolls-Royce's eerste SUV ooit is vernoemd zijn verwerkt in de Britse kroonjuwelen en geslepen zijn in Amsterdam? Niet? Dan weet je het nu. Meteen begrijp je allicht waarom Rolls-Royce haar nieuwste Cullinan heeft genoemd; volgens het merk kent haar SUV namelijk geen gelijke. Qua formaat, qua luxe, qua on- an offroad-eigenschappen, in niets eigenlijk. Ja, je leest het goed: niet bepaald stakkerige soortgenoten als de Bentley Bentayga en Range Rover zijn leuk en aardig, maar moeten knielen voor de Cullinan. Veel borstklopperij natuurlijk, maar het geeft tegelijk aan hoe ver Rolls-Royce gegaan moet zijn bij de totstandkoming en overtuiging dat de Cullinan nieuwe maatstaven zet.

Wet van de grote getallen
Rolls-Royce wist al heel vroeg dat je daadkracht uitstraalt wanneer je strooit met grote getallen en ruim een eeuw na de oprichting van het merk werkt die ongeschreven wet nog steeds. Neem bijvoorbeeld de buitenmaten van de Cullinan. Liefst 5,34 meet de Brit van bumper tot bumper. De breedte bedraagt nipt 2,2 meter en zomaar eventjes over de Cullinan heen kijken valt niet mee met een hoogte van 1,84 meter. Om nog eventjes terug te komen op de eerdergenoemde concurrentie: ze passen allemaal met gemak in de Cullinan's voetafdruk.

U hoort niets
Met zulke buitenmaten hoef je je geen zorgen te maken over beperkte leefruimte, zelfs al gebruikt Rolls-Royce materialen die vijf tot tien keer zo dik zijn als de panelen bij andere merken. Want dat doet de Britten. De Cullinan weegt dan ook bijna 2,7 ton, maar belooft daardoor ook de stilste SUV van allemaal te zijn. De wielbasis? Ook die is langer dan welke SUV ook, te weten 3,3 meter, en toch is vijf het maximum aantal verkrijgbare zitplaatsen.Voor wie een nog grotere comfortruimte wenst, kan opteren voor 4 individuele zetels. De stoelen kunnen elektrisch wegklappen in een aantal verschillende standen door middel van knoppen in de kofferruimte of in de portieren. Een druk op de knop laat de rugleuning neerklappen, terwijl de hoofdsteun naar boven beweegt om de zitting niet te raken.

Luxe tot op de laadvloer
Afhankelijk van de stoel-lay-out is er een laadvolume van 526 tot 600 liter dat te bereiken is via een tweedelige achterklep. En zelfs die heeft een eigen naam: The Clasp. Hiermee wordt gehint naar het verleden toen bagage nog aan de buitenzijde van de auto werd vastgesnoerd en inzittenden dus niet samen met hun eigendommen in één ruimte reisden. Dat is nu niet meer van de tijd, maar een glazen wand tussen het passagierscompartiment en de bagageruimte is nog altijd verkrijgbaar. Nog een gimmick: de laadvloer kan elektrisch worden verhoogd naar het niveau van de zitplaatsen, waarmee een totale inhoud van 1.930 liter ontstaat en een laadlengte van 2.245 mm.

Rijden
Instappen is al net zo'n rode-loper-festijn. Zodra de Cullinan wordt ontgrendeld zakt 'ie vier centimeter door de knieën om een gemakkelijke instap mogelijk te maken. Heb je je eenmaal laten glijden op een van de weelderige fauteuils, dan kun je je vergapen aan leder, hout, aluminium en welke exotische materialen nog meer zover het oog reikt. Niet altijd direct zichtbaar, maar wel aanwezig zijn tal van elektronische gadgets en veiligheidssystemen waarmee de Cullinan de modernste Roller ooit is.Voor een geriefelijke rit zorgt het zogeheten 'Magic Carpet Ride'. Ook op onverharde wegen, al zijn de eigenaar daar zeer waarschijnlijk nooit komen. De aandrijving geschiedt door " hoe kan het ook anders " een twaalfcilinder met een inhoud van 6.75 liter. Het blok geniet 571 pk bij 850 Nm koppel. Een acceleratiecijfer geeft Rolls niet op, zoals wel vaker. Wel een topsnelheid. Die bedraagt, ondanks het enorme frontale oppervlak waarvan enkel de Spirit of Ecstasy gestroomlijnd is, toch nog 250 km/h. En de prijs? Daar moet je niet naar vragen. Want je weet wat ze zeggen: 'if you have to ask you can't afford it.'Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.