Klanten hebben hooggespannen verwachtingen van producten en diensten. Om te zorgen dat ze terugkomen, heeft u gekwalificeerd personeel nodig dat net zo betrokken is bij de zaak als u. Maar hoe vindt u dat?
Denk eens terug aan uw laatste slechte aankoopervaring. Kreeg u geen antwoord op uw mail naar die webshop? Kende die winkelbediende het verschil niet eens tussen een cd-romspeler en een harde schijf? Zat u uren in de wacht met uw klacht over uw telefoonabonnement?
Meer en meer bedrijven roepen de hulp van een consultant in. Niks mis mee als u het kaf van het koren weet te scheiden en onderstaande blunders niet maakt!
De moderne ondernemer is van veel markten thuis. Hij of zij heeft een inspirerende visie op de toekomst van het bedrijf, zet de strategie uit en weet ook op kortere termijn resultaten neer te zetten.
De druk op ondernemingen is enorm. Globalisatie, concurrentie, technologie en steeds veranderende manieren van zaken doen eisen het uiterste van ondernemers. Het is dan ook essentieel de juiste mensen met de juiste talenten en capaciteiten in huis te hebben.
Alle facturen (rekeningen, nota’s, declaraties, kwitanties, bonnen) die u verstuurt moeten aan een aantal wettelijke eisen voldoen. Dat wist u natuurlijk. Maar welke dat precies zijn, leest u in deze checklist.
Uw facturen, inkooprekeningen en bankafschriften zijn logische onderdelen van uw bedrijfsadministratie. Maar er is meer. In feite moet uw administratie alle gegevens van uw onderneming, inclusief tussentijdse berekeningen, financiële aantekeningen, contracten, agenda’s en correspondentie bevatten. Hoe u dat doet (in ordners of digitaal) mag u zelf bepalen, maar houd wel rekening met onderstaande punten!
Consumenten maken steeds meer gebruik van smartphones en tablets. Wilt u dat uw klanten uw website ook mobiel kunnen bezoeken, houd er dan rekening mee dat die in sommige gevallen enigszins aangepast moet worden zodat uw content ook mobiel goed en gebruiksvriendelijk toegankelijk is.
Iemand ontslaan is nooit leuk, maar het kan wel op de best mogelijke manier gebeuren. Volg deze richtlijnen en het afscheid verloopt zo pijnloos mogelijk.
Een gekwalificeerde tolk is geen overbodige luxe als u zaken doet in het buitenland of met een buitenlandse partner wiens taal u niet (perfect) spreekt. Maar zelfs met een tolk is het belangrijk alert te blijven op mogelijke misverstanden. Een ‘ja’ hoeft niet altijd te betekenen dat de gesprekspartner alle details begrepen heeft.
Discriminatie verziekt de sfeer en is bovendien verboden. U bent op basis van het Burgerlijk Wetboek en de Arbeidsomstandighedenwet (art. 3.1 en 3.4) zelfs wettelijk verplicht te zorgen dat er in uw onderneming niet gediscrimineerd wordt.
U bent aanwezig op het internet, en uw relaties ook. U vindt bovendien dat u eigenlijk ‘iets zou moeten’ met sociale media als LinkedIn en Twitter. En dus maakt u een profiel aan. Maar wat dan?
Redenen om uw IT te outsourcen zijn er genoeg. Maar zijn het ook de goede? Acht goede redenen op een rij en als toetje een absolute drogreden.
Dus u denkt dat de koop rond is zodra uw klant het contract getekend heeft? Fout! Zelfs na het afsluiten van de order, is er nog van alles dat mis kan gaan. Val niet in deze beruchte aftersales-kuilen.
|