Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Logo ontwerp: wat u kunt leren van beroemde logo's

Door: Tim Welzen, 23 april 2019 - Een logo ontwerp maken is als een puzzel. Alle stukjes moeten in elkaar vallen en een mooi geheel vormen. Het is een kunst die waar zelfs mensen die al jaren werken als grafisch designer moeite mee hebben. Vind je maar geen passende stukjes? Misschien kunt u dan wat inspiratie halen uit deze beroemde logo's.

Apple: minimalisme en merkprofiel Ja natuurlijk staat apple in deze blog als goed voorbeeld van een minimalistisch logo die toch duidelijk het merkprofiel verwerkt.


Woorden waarmee Appel graag in verband wordt gebracht zijn stijlvol, toegankelijk en slim. Ze hebben dan ook erg hun best gedaan om deze eigenschappen terug te laten komen in het logo. De effen kleur geeft een strakke, subtiele en stijlvolle indruk. Daarbij is ook het ronde strakke design van de appel stijlvol en simplistisch. Tot slot geeft de hap uit de appel het logo meer authenticiteit.

FedEx: negatieve ruimten Het logo van FedEX maakt gebruik van de negatieve ruimten (witruimten) om een verborgen teken te verwerken in hun logo. In de witruimte van EX ziet u een pijl. Een mooi voorbeeld van slim design met een verborgen betekenis.

Een pijl symboliseert snelheid en beweging. Iets wat goed bij FedEx, een bezorgbedrijf, past.

Google: aanpassen op het nu Google, een welbekend en toch vaak veranderend logo. Het bedrijf kiest er namelijk voor om het logo soms aan te passen naar wat er speelt in de wereld. Deze aangepaste logo�s hebben ze de naam Google Doodles gegeven. Een voorbeeld hiervan is hun speciale logo voor oudjaarsdag.


Door in te spelen op de huidige evenementen in de wereld houdt google hun logo design dynamisch, vers en relevant.

Coca-Cola: eigen lettertype en kleur Het kon ook niet anders dan deze blog eindigen met een van de bekendste logo's ter wereld, het Coca-Cola logo. Het logo valt gelijk op omdat er een eigen lettertype gemaakt is die nergens anders te zien is. Dit geeft al gelijk een impressie van originaliteit en stijl.


Coca-Cola heeft ook slim gebruik gemaakt van kleur. Kleuren kunnen namelijk ook een psychologisch effect hebben. De kleur rood wekt energie en passie op. Iets wat past bij het frisse imago van Coca-Cola en volop gepromoot wordt door de mensen die werken op de marketing afdeling.

Wat kunnen we van deze logo's leren

  • Less is more als het om logo�s gaat;
  • Kleuren kunnen een logo maken (of breken) denk dus goed na over welke kleur bij uw producten, merk en logo past;
  • Sommige kleuren hebben een psychologisch effect die u in uw voordeel kan gebruiken dus doe onderzoek naar wat kleuren kunnen doen;
  • Het maken van een eigen lettertype zorgt voor een uniek logo;
  • U lunt logo's aanpassen op de huidige situatie in de wereld of uwomgeving om het fris en relevant te houden;
  • Slim gebruik maken van negatieve ruimten kan voor verrassende verborgen tekens zorgen die flink bij kunnen dragen aan de kwaliteit van het logo.
Het belangrijkste leerpunt is echter heel simpel en iets wat in elk logo terug komt. U kunt vast al raden wat ik ga zeggen: Zorg dat u uw kern merk/producteigenschappen terug kunt zien in uw logo. Leer van de grootste maar bewaar uwauthenticiteit. Zo designt u het allerbeste logo voor uw bedrijf.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Over de auteur:

www.elephantdesign.nl
ELEPHANT DESIGN is een web/grafisch design bureau. Wij dragen bij aan het succes van uw onderneming. Een visueel aantrekkelijke website te bekijken op tablet, computer en telefoon en slimme betaalbare online marketing voor het werven van nieuwe klanten.
Webdesign Zuid-Limburg
Webdesign Limburg

Reacties

Peter Boekhouder Haa...

8-01-2020 07:01  |  

In mijn werk zie ik veel logo's voorbij komen en ben het met je eens Tim; simpele logo's werken het beste. Soms is het verleidelijk om zoveel mogelijk te willen communiceren met een logo. Maar wat mij betreft is dat niet waar je logo voor is. Waar het om gaat is herkenning. Op je website, je briefpapier, je visitekaartje, etc. Dus inderdaad: houd het simpel, maar uniek. Lijkt makkelijk, maar is het niet altijd.

Tim

16-01-2020 11:45  |  

Hoi Peter,

Het moeilijkste voor iedere klant van ons is eenvoud toepassen. Er is altijd een angst is dat er niet genoeg wordt gecommuniceerd met het logo.

John

8-01-2021 09:49  |  

Een logo heeft volgens mij ook tijd nodig om in de mindset neer te dalen en herkenbaar te worden. Ondernemers moeten hierin geduld betrachten. Ik deel de mening dat eenvoud en herkenning helpt.

Kim

3-05-2022 11:49  |  

Leuke handige tips! Hier kunnen wij zeker wat van leren, want het ontwerpen van een logo is helaas niet ons ding. Wellicht kunnen we dit beter uitbesteden.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.