Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Marius van Rijswijk, 13 juni 2011, 16:00 uur

Ondernemers doen te weinig aan zelfreflectie!

 

In een webartikel van Management Team, met als titel ‘Een goede leider heeft niet alle antwoorden’ wordt aangegeven dat leidinggevenden voornamelijk ‘zenden’. Daarmee wordt bedoeld; "In veel literatuur over leiderschap wordt het belang van ontvangen benadrukt, zoals luisteren, empatisch meekijken en -voelen. In de praktijk zijn veel leidinggevenden van goede wil, maar kunnen ze het niet laten om toch vooral te zenden."

 

Op een seminar over innovatiekracht in organisaties raakt een directeur van een grote restaurantketen, Charles, in gesprek met een Chief Executive Officer van een relatief klein automatiseerbedrijf, Dirk. Charles zit al ruim 20 jaar ‘in the business’ en Dirk is pas sinds een aantal jaren zelfstandig ondernemer. Charles en Dirk hebben het over de innovatieve kracht in hun organisatie en Dirk vraagt op een goed moment aan Charles; ‘Wat is voor jou eigenlijk de reden dat je naar dit seminar bent gekomen?’
 

‘Tja, om eerlijk te zijn verkoop ik al jaren hetzelfde productenpakket. Ik vroeg mij op een goed punt af waarom wij als organisatie niets nieuws kunnen bedenken, innovatieve kracht ontwikkelen. Toen ik de uitnodiging kreeg voor dit seminar dacht ik; ‘misschien kan ik er wat van opsteken’. Zodoende ben ik eigenlijk hier’. En jij?  ‘Ach, wij zijn eigenlijk als organisatie continue in ontwikkeling en op zoek naar nieuwe kansen en ideeën’; antwoordde Dirk. Een seminar als deze levert mij altijd weer nieuwe inzichten op en dat vind ik leuk’; voegt Dirk er nog aan toe. 
 

Charles vraagt daarop nieuwsgierig; ‘Ontwikkelen jullie veel nieuwe producten dan?’ ‘Nou ja, laat ik het zo zeggen; reageert Dirk, in mijn optiek kan je maar op één manier succes hebben in zaken en dat is een probleem, onverschillig welk probleem, bij de kop te pakken en het uit de wereld te helpen, nú en niet later. Proberen en experimenteren; dat is eigenlijk mijn adagium’.
 

Charles raakte geïnteresseerd dus vroeg aan Dirk; ‘hoe doe jij dat dan concreet in jouw organisatie?’ ‘Oke!’; antwoordt Dirk kort, jullie besteden waarschijnlijk veel tijd aan administreren en coördineren?’ ‘Ja maar, natuurlijk!; reageert Charles verontwaardigd, we zijn uiterst zorgvuldig als het gaat om managementinformatie.’ ‘Uiteraard is zorgvuldigheid belangrijk maar om de actiegerichtheid te bevorderen;  vervolgt Dirk, heb ik mijn organisatie opgesplitst in kleine eenheden. Hierdoor probeer ik de flexibiliteit en de actiebewustheid te bevorderen.’ ‘Als er een goed idee wordt voorgesteld of een probleem wordt aangekaart, wordt er een ad-hoc werkgroep samengesteld van een beperkt aantal mensen. Bij ons heeft een projectteam een beperkt aantal leden, zo’n stuk of tien, maar zeker niet meer’; geeft Dirk aan. ‘Wist je trouwens dat uit wetenschappelijke studies blijkt dat een groep van zeven mensen het meest effectief is?’; vult Dirk nog aan. O ja, wat ik ook belangrijk vind is dat de leden volledig gemachtigd zijn beslissingen te nemen om hun aanbevelingen in de praktijk te brengen.’; legt Dirk uit.
 

 ‘Je bedoelt toch niet echt dat zo’n commissie of projectteam bindende beslissingen mag nemen?; vraagt Charles verontwaardigd. ‘Daar ben ik toch voor? Ik ben niet voor niets de directeur anders zou ik direct kunnen stoppen. Dirk antwoord;’ In onze organisatie streven wij naar uitgebreide, informele en open communicatie. Mijn mensen houden eigenlijk voortdurend, informeel contact met elkaar. Dat is in mijn overtuiging de enige manier waarop je je medewerkers optimaal kunt betrekken
 

‘Als een medewerker van mij met een idee komt of een probleem signaleert dan wordt dit in maximaal 1 A4-tje samengevat. Documentatie, voor zover aanwezig, is informeel en beknopt’; geeft Dirk aan.
 

‘Maar’; komt Charles er tussen ‘hoe zit het dan met de zorgvuldigheid? Je zult toch eerst zaken moeten analyseren en uitzoeken voordat je iets implementeert?’ ‘In onze organisatie wordt actie boven planning gesteld en doen boven denken.’; legt Dirk uit. Wij starten eigenlijk zo snel mogelijk met uitvoerbare taken, beginnend met de eenvoudigste en meest voor de hand liggende doelen. ‘Ik bekijk het altijd positief; ‘het is bijna altijd mogelijk een of twee praktische korte-termijndoelen te bedenken waarvoor je de mensen en middelen al hebt. Ik stel mezelf altijd de vraag; ‘wat zouden we in de komende dagen of weken al kunnen doen’. ‘Dus eigenlijk zeg je dat het gaat om het creëren van een sfeer in combinatie met gedrag dat experimenteren aanmoedigt?’; vraagt Charles bevestigend. ‘Ja precies, mijn leidinggevende moedigen initiatieven aan en zij negeren vergissingen. Let wel; vergissingen en niet ‘fout op fout’. Successen worden gevierd en wij hanteren passende beloningen. Experimenteren is de kern van de nieuwe managementbenadering, in mijn optiek’; sluit Dirk af.
 

‘Ja klinkt allemaal goed hoor Dirk maar hoe weet je dan wat je klanten voor producten willen?’ ‘Ik heb nauw contact met mijn klanten. Zij zijn mijn belangrijkste partners in het ontwikkelproces. Een groot deel van mijn experimenten vindt plaats in samenwerking met deze klanten.
 

 ‘Dirk, als ik je zo hoor vertellen dan schieter er een aantal zaken door mijn hoofd. Ik denk dat ik mijn organisatie zo heb ingericht, zoals ik heb gedaan, als reactie op de snelle groei van mijn bedrijf. Door de snelle groei is het voor mij erg complex geworden. Ik dacht dit op te kunnen lossen door een hiërarchische lijnen en informatiesystemen. Juist, doordat mijn bedrijf steeds groter werd is er in de loop van de jaren steeds meer behoefte gekomen aan controle zonder dat ik er erg in had. Daarom ontstond er een sterkte behoefte aan coördinatie, studiegroepen, commissies en stafafdelingen. Al die afdelingen moesten nog meer informatie gaan leveren aan de directie en we hadden complexe informatiesystemen nodig om te kunnen voorzien in de informatiebehoefte. Weet je, wij hebben de afgelopen jaren duidelijk de voorkeur gegeven aan analyses en vaak eindeloze discussies in plaats van te gaan doen en actie ondernemen. Als ik eerlijk tegen mezelf ben, zijn wij als organisatie eigenlijk het slachtoffer van overcomplexiteit geworden. Juist hierdoor zijn we niet toegekomen aan experimenteren en vooral doen!
 

‘Ik zie dat nu wel in ja. Aan de andere kan; wat je beschrijft klinkt wel logisch en erg interessant maar tegelijkertijd wel erg risicovol. Ik weet niet of ik dat wel aandurf, het vraagt om een geheel andere benadering binnen mijn organisatie; stelt Charles vast. Dat wordt een ‘hell of a job’.
 

Acht Charles;’In onze beleving is het juist riskant om géén risico te nemen, en niet iets – hoe weinig ook - te ‘doen’.



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
Marius van Rijswijk is directeur-eigenaar van organisatieadviesbureau Madio Consultancy (www.madio.nl). Madio staat voor 'Make a difference, Inspire others'. De visie van Madio is: 'samen met u het verschil maken in uw organisatie'. Daarbij zoekt Madio continu naar de balans tussen de processen in uw organisatie en de mensen die deze moeten uitvoeren. Madio Consultancy brengt ze samen en borgt deze met op maat gesneden ICT. Op dit fundament kunt u verder bouwen en groeien. Madio consultants zijn nuchter, zien optimale kansen, denken realistisch en handelen praktisch.   

Marius van Rijswijk inspireert anderen door zijn positieve en open benadering. Marius is hierdoor in staat krachtige en effectieve relaties te bouwen. Hij kreeg zijn  inspiratie door zijn studie Rechten en Master of Business Administration.  Deze studies combineert hij met een ruime ervaring in management functies in zowel profit  als non profit organisaties. Dit maakt hem tot een gewaardeerde en inspirerende  partner om mee te werken.  

 
 
Reacties
 
Persoonlijk leidersc...  |   | 
10-02-2016
 | 
16:14 uur
Iedere vorm van leiderschap, voor een groot of klein bedrijf begint met persoonlijk leiderschap. Zelfreflectie speelt daarin een essentiŽle rol.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 246.63 -1.29 %
Stijgers Dalers
Arcadis 19.72  5.1 %
Oci 20.03  5 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.42  -6.7 %
Altice 8.29  -2.7 %
Meer beurs