Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Sluit nieuwe vriendschappen en onderneem

Door: Marianne Sturman, 28 november 2012 - Iets nieuws of onbekends? Dat ‘motten’ we niet. Of in ieder geval in eerste instantie niet. Denk aan een ‘vreemde’ in een bestaande vriendengroep. Zo werkt dat ook vaak bij bedrijven, met soms desastreuze gevolgen. Neem boekhandelketen selexys. Veel te lang heeft die het online (ver)kopen genegeerd. Mensen zouden de moeite wel blijven nemen om naar de prachtige fysieke winkels te gaan. De afloop is bekend.


Idem voor Het Nieuwe Werken. Ook zo’n voorbeeld waar men, lees werkgevers, lange tijd niets van moest hebben, ondanks de eenvoudig toegankelijke ICT. Nu is het een stokpaardje voor veel bedrijven en weten zij er loyale en goede werknemers mee te verwerven en behouden.
 
Door in uw core business te geloven, maar door tegelijkertijd oog te hebben voor wat er om u heen gebeurt, zijn goede nieuwe ‘vriendschappen’ te sluiten, die weer goed zijn voor uw core business. Dit is niet nieuw. Met alle technologische ontwikkelingen lijkt het echter alsof de vriendschappen nog verrassender zijn. Voor werknemers die met Het Nieuwe Werken bijvoorbeeld de keus hebben uit veel meer vergadermogelijkheden. En voor ondernemers die hun relaties en consumenten opeens veel meer te bieden hebben.
 
New best friend
Neem bioscoopketen Pathé. Al met de opkomst van de videorecorder luidden critici het einde in van de bioscoopbranche. Inmiddels zijn we heel wat decennia verder en lijkt Pathé juist goed mee te deinen met alle innovatiegolven. Van begin af aan heeft het begrepen dat je nieuwkomers niet moet negeren of als de vijand moet zien, maar juist moet opnemen. Innovaties en trends als new best friend. Door gebruik te maken van eigentijdse technologieën heeft de keten zijn ‘vriendenkring’ en daarmee dienstverlening op interessante wijze weten uit te breiden.
 
Innovatief ondernemerschap
Een prachtig voorbeeld is Pathé Opera waarbij een operavoorstelling die op datzelfde moment in New York te zien is, ook in de Amsterdamse Pathé Tuschinski wordt vertoond. Door de vele camera’s en het HD beeld is het, volgens ingewijden, zelfs een intensere en spannender beleving dan wanneer je in New York aanwezig bent. Ook bekeken vanuit het perspectief van het operagezelschap is dit overigens een aanstekelijk voorbeeld van wat naar buiten kijken kan betekenen. Met alle bezuinigingen in de culturele sector en roep om ondernemerschap is dit een uitstekende manier hoe ‘hogere cultuur’ op betaalbare wijze is te delen met een groot publiek.
 
Naast elkaar in plaats van tegenover elkaar
Een ondernemer hoeft het ‘oude’ en ‘bestaande’ dus niet tegenover het ‘nieuwe’ of ‘onbekende’ te zetten. Ze zijn juist prima te verenigen. Zo wordt het werkende en privéleven van medewerkers eenvoudiger gemaakt door Het Nieuwe Werken. En ervaren bestaande en nieuwe klanten ineens nieuwe invalshoeken ten aanzien van core diensten. Dit is geen fictief Hollywoodscenario, maar de harde realiteit!

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Over de auteur:

Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.