Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Gert Staal, 28 augustus 2017, 00:00 uur

Wat is innovatie en innovatiemanagement?

 

Voordat we proberen om innovatiemanagement als een activiteit binnen een organisatie te begrijpen, moet innovatie als concept eerst bekeken worden, omdat deze term heel verschillende dingen voor verschillende mensen kan betekenen. Deze blog geeft universele feiten, waarheden en onwaarheden over innovatie in het algemeen, en behandelt innovatie als een volwassen activiteit binnen een organisatie. Tegelijkertijd probeer ik allerlei populaire misvattingen en mythen over innovatie en innovatiebeleid uit te bannen. Die zijn er in overvloed.

Ontwikkeling van betere innovatiecapaciteit begint met een duidelijke definitie wat innovatie betekent.
Innovatie-definities.
De eenvoudigste definitie van innovatie loopt gewoonlijk ongeveer als volgt: "De creatie van iets dat nieuwe waarde geeft". U kunt deze definitie wijzigen en er dingen aan toevoegen, maar het basisbeginsel blijft altijd dat er iets moet worden gecreëerd dat een nieuwe waarde biedt aan iemand, dit geldt gewoonlijk voor elke innovatie.
Omgekeerd omvat innovatie veel interactieve en onderling verbonden activiteiten, die op een ander, hoger niveau een complex geheel kunnen vormen. Het feit blijft dat dit niveau van onderling verband houdende zaken meestal niet wordt waargenomen. Maar de onderlinge verbondenheid is er in elke innovatieve organisatie, vooral met name in iconische merken, die merken die professionals benijden. In elke succesvolle organisatie wordt innovatie niet als vanzelfsprekend, niet als incidenteel aangenomen, maar is het een duurzame capaciteit waaraan verbeterd en voortdurend gewerkt wordt, en die herhaald wordt, telkens opnieuw. Met andere woorden, innovatiemanagement moet functioneren als een systeem: innovatie moet een reeks herhaalbare, gedocumenteerde consistente activiteiten worden.
Een organisatie die in de loop van de tijd niet consequent en herhaaldelijk kan innoveren, verdwijnt en uiteindelijk verdort ze en sterft af. Voor de organisaties die zich niet keer op keer in hun levenscyclus ontwikkelen, zullen ze aan hun einde komen (langzaam in trage markten, snel in een snelle omgeving), maar het is een feit van het leven. Deze interactieve en onderling verbonden onderdelen van innovatie zijn een combinatie van processen, technieken, tools, voorwaarden en mensen. Zij zijn altijd samenhangend, relevant en vervullen een doel. Ze zijn ook voortdurend in ontwikkeling.
 
Soorten innovatie vanuit verschillende perspectieven
Er zijn drie basisvormen van innovatie: product-, service- en procesinnovatie, als u het einddoel in gedachten houdt. Er zijn ook twee hoofdsoorten innovatie die van toepassing zijn als u naar de aard van de innovatie kijkt:

  • Radicale innovatie: volledig nieuwe, innovatieve innovaties (technologie, bedrijfsmodel, enz.). Dit kan nieuw zijn in de wereld of nieuw in het bedrijf, afhankelijk van het gekozen perspectief.
  • Incrementele innovatie: verbeteringen van bestaande producten, diensten of processen, die verder kunnen worden onderverdeeld in incrementele verbeteringen van bestaande producten, diensten of processen, en die betrekking hebben op onderhouds- en / of ondersteuningsinnovaties die betrekking hebben op bijvoorbeeld kleine releases die problemen moeten oplossen, kleine onbeduidende verhogingen).
De grote verwarring is dat deze verschillende soorten innovaties radicaal verschillende tactieken vereisen wanneer processen, tools of methoden worden gecreëerd of verbeterd.
 



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
Gert H. Staal NPDP CISP (1964) is directeur/bestuurder a.i. van de Bibliotheek Lek & IJssel, daarnaast sinds 10 jaar verbonden aan Nyenrode Business Universiteit als programmamanager innovatiebeleid. Hij coachte en begeleidde honderden deelnemers in tientallen masterclasses. Gert heeft een langjarige en enerverende internationale loopbaan in business development, marketing- en productontwikkeling binnen de mediasector, onder meer bij Reed Elsevier en Wolters-Kluwer, en heeft de ontwikkeling van producten en diensten op internet, mobiel internet en sociale media van nabij meegemaakt, en daarmee een uniek perspectief op innovatiemanagement. Dat perspectief heeft hij als co-auteur in een innovatie management maturity model en standaard vastgelegd (samen met de Canadese co-auteur David Williams), die door de Product Development and Management Association (PDMA) is geadopteerd. Gert is gecertificeerd innovatie-deskundige van de PDMA waar hij ook lid was van de internationale Board. Hij is lid van jury van de Philips Innovation Award. Voor meer informatie over het innovatie management model zie www.timfoundation.org of www.pdma.org.
 
 
Reacties
 
Madave  |   | 
11-10-2017
 | 
02:34 uur
Interessante inleiding in het concept van innovatie en het proces van innovatiemanagement. Het innovation maturity model klinkt erg interessant, ik ga hier binnenkort mij meer in verdiepen!

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 243.10 2.25 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Altice 7.85  3.8 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Yatra 5.05  -8 %
Doc data 0.43  -2.3 %
Meer beurs