Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Het belang van certificeringen voor een bedrijf

Door: Sander Wijdemans, 12 augustus 2017 - Ondernemen is veel meer dan alleen een product op de markt brengen. Het is vooral een concurrentiestrijd die aangegaan en gewonnen moet worden. Die strijd gaat onder andere om het vertrouwen van de consument om een aankoop te doen of een dienst af te nemen. Een belangrijke rol hierin is voor mijn gevoel nog steeds weggelegd voor certificeringen. Daarnaast zorgen certificeringen voor nog meer positieve punten voor jouw bedrijf. Welke? Dat lees je hieronder!

Altijd streven naar beter
Het behalen van een certificering brengt voor een ondernemer ook een bepaalde verplichting mee. Wanneer de erkenning eenmaal behaald is, is het immers niet afgelopen. Vanaf dat moment gaat de ondernemer met de certificatie-instelling een wederzijdse overeenkomst aan dat de kwaliteit van het bedrijf tenminste gelijk, maar eigenlijk nog beter zal worden. Voor een klant is het zien van een certificering dus een goede indicatie van de cultuur die binnen de onderneming te vinden is. Daar zal men immer beter willen worden. Dit schept vertrouwen bij de consument.

Betere omstandigheden
Het behalen van een certificering kan ook voor de ondernemer een bevestiging zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld op het gebied van veiligheid veel certificaten die door onafhankelijke instellingen worden verstrekt. Het behalen van een dergelijke certificering is een zekerheid die wordt gegeven waar het gaat om de mate waarin veilig wordt gewerkt. De werkomstandigheden zijn immers van groot belang in de westerse wereld. Wanneer bewezen kan worden dat de regels goed worden nageleefd en de risico’s goed in kaart zijn gebracht en worden opgevangen, dan is dit een positieve zaak.

Het nieuwe ondernemen
Certificering van een bedrijf is ook een bewijs dat de ondernemer zich bewust is van het nieuwe ondernemen. Daarbij staat niet alleen het maximaliseren van de winst centraal. Bij het nieuwe ondernemen wordt ook aan mens en omgeving gedacht. Duurzaamheid is hier een voorbeeld van. Het is zelfs zo dat klanten hier specifiek naar vragen omdat er anders geen sprake kan zijn van een samenwerking. Daardoor is behalen van de certificering en het naleven van de voorwaarden van groot belang voor het voortbestaan van een bedrijf geworden in de huidige tijd.

Andere belanghebbenden
Een certificering hoeft niet alleen voor een bedrijf en zijn klanten van belang te zijn. Het kan bijvoorbeeld ook positief werken naar toezichthouders. Daarnaast is het voor betrokkenen in de omgeving vaak een geruststelling als erkende bedrijven aan het werk gaan. Dit is immers een garantie voor veilig en adequaat optreden. Daardoor zullen zij eerder vertrouwen hebben dat de risico’s worden beperkt en er geen zorg hoeft te zijn. Ook om die reden wordt het in bezit hebben van certificeringen vaak als eis gesteld bij het verstrekken van een opdracht.
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.