Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Tim Welzen, 17 mei 2017, 00:00 uur

5 basisregels voor een nieuw logo

 

5 regels voor een nieuw logo

Wat maakt een logo nou een goed logo? Alle memorabele en tijdloze logo’s voldoen aan een 5 tal basisregels. In deze blog nemen we de 5 belangrijkste basisregels van een goed logo met je door zodat jouw nieuwe onderneming een vliegende start kan maken.

De 5 belangrijkste basisregels die je bij het ontwerpen van je nieuwe logo moet onthouden:
 

  • Eenvoudig
  • Herkenbaar
  • Tijdloos
  • Veelzijdig
  • Passend


1. Eenvoudig
Een goed logo is een eenvoudig logo. Een eenvoudig logo zorgt voor hoge herkenning en het logo is gedenkwaardig en vaak veelzijdig. Goed ontworpen logos hebben iets unieks waarbij er niet te veel elementen zijn toegevoegd. De kracht zit hem in de eenvoud en herkenbaarheid, "Less is more".

Eenvoud betekent niet dat je domweg de dienst/product laat zien in het beeldmerk van je logo. Een restaurant hoeft bijvoorbeeld niet per se een mes en een vork te bevatten. Een tandarts logo hoeft niet altijd een omlijning van een kies te zijn. Je kunt een tal van merken opnoemen die eenvoud hebben in hun logo zonder dat hun product/dienst in het beeldmerk zit. Apple, McDonalds, NS, Coca Cola etc.

eenvoudige logo's

    2. Herkenbaar
Herkenbaarheid valt eigenlijk samen met eenvoud. Een eenvoudig logo is gemakkelijk te herkennen en hoeft niet precies aan te geven wat het bedrijf doet. Paul Rand (Graphic designer van logos van onder andere: IBM, UPS, ABC) zei het volgende over Het onderwerp van je logo:

Surprising to many, the subject matter of a logo is of relatively little importance, and even appropriateness of content does not always play a significant role.

This does not imply that appropriateness is undesirable. It merely indicates that a one-to-one relationship between a symbol and what it symbolized is very often impossible to achieve and, under certain conditions, objectionable. Ultimately, the only mandate in the design of logos, it seems, is that they be distinctive, memorable, and clear.

eenvoudig vs complex logo

    3. Tijdloos
Een goed en effectief logo is tijdloos. Dit wil zeggen dat hij de test der tijd doorstaat. Is jullie logo nog effectief over 10 jaar of over 50 jaar? Trends komen en gaan en daarbij adviseren wij bij Elephant Design ook altijd: LAAT MODE OVER AAN DE MODE INDUSTRIE! Volg niet klakkeloos de concurrentie die allemaal een getekende stijl hanteren maar ontwikkel een eigen stijl die eenvoudig, herkenbaar en tijdloos is.

Voorbeelden van tijdloze logo's

    4. Veelzijdig
 Een goed ontworpen logo moet veelzijdig zijn in haar gebruik. Je moet bijvoorbeeld rekening houden dat het mogelijk moet zijn het logo te gebruiken voor online doeleinden maar ook voor drukwerk en andere applicaties. Het is belangrijk dat je logo wordt opgemaakt als vector graphic zodat het schaalbaar is tot elk formaat.

Je kunt jezelf deze vragen stellen als je een nieuw logo aan het ontwikkelen bent of een idee hebt voor een nieuw logo:
 
  • Kun je het logo in een kleur gebruiken?
  • Is het logo klein ook nog herkenbaar?
  • Kun je het logo op een groot formaat drukken?
  • Is het logo bruikbaar op een donkere foto / achtergrond?
Een gemakkelijk manier om een veelzijdig logo te ontwikkelen is om te beginnen met het logo in het zwart wit te ontwerpen. Vanuit het zwart wit ontwerp ga je kleur/diepte toevoegen. Door middel van deze benadering is de basis van het logo altijd veelzijdig inzetbaar.

 

  5. Passend Het logo, de uitstraling en de kleuren moeten passen bij het bedrijf. Zo is het natuurlijk goed dat als het logo kinderen moet aanspreken dat je felle kleuren en een leuk lettertype gebruikt. Dezelfde kleuren en lettertype zijn natuurlijk niet wenselijk als je een logo maakt voor een advocatenkantoor.

Hierbij komen we ook weer terug bij eenvoud. Het beeldmerk/logo moet passend zijn bij het merk en hoeft niet per se te laten zien wat je als bedrijf/onderneming doet. 94% van de logos van de grootste merken laten niet zien wat het bedrijf doet(http://logodesignerblog.com/logo-design-tips-you-can-learn-from-the-worlds-biggest-brands/).

voorbeelden kinder logo's

 

 

"Simplicity is not the goal. It is the by-product of a good idea and modest expectations."

U kunt uw logo laten ontwerpen bij Elephant Design.

 



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
www.elephantdesign.nl
ELEPHANT DESIGN is een web/grafisch design bureau. Wij dragen bij aan het succes van uw onderneming. Een visueel aantrekkelijke website te bekijken op tablet, computer en telefoon en slimme betaalbare online marketing voor het werven van nieuwe klanten.
Webdesign Zuid-Limburg
 
 
Reacties
 
John  |   | 
22-05-2017
 | 
11:30 uur
Dit verhelderend artikel geeft een prima inzicht in het belang van een sterk logo...thnx

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Team Nijhuis uit Borne in trek bij grote internationale spelers
Team Nijhuis maakt opnieuw een flinke ontwikkeling door. Het digital marketing bureau uit Borne is door de wereldwijde marketingspeler HubSpot geselecteerd.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
Van alle innovatieprojecten haalt 80% de markt niet. Is de start van innovatie voor jou persoonlijk ook een zoektocht? Dan ben je niet de enige. Misschien word je tegengehouden door een gebrek aan tijd en middelen. Of je weet niet goed wat de eindklant wil. En veel collega’s schepen je af omdat zij hun nek niet willen uitsteken.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 521.65 -0.11 %
Brisk-index: 274.36 0.35 %
Stijgers Dalers
Advanced met 26.84  5 %
Philips kon 32.23  4 %
Nutreco 47  3.9 %
Gemalto 44.15  -19.7 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Amsterdam co 25.85  -3.8 %
Meer beurs