Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Sander Wijdemans, 29 december 2016, 00:00 uur

Innovatie handleiding voor de ondernemer

 

Wat is innoveren?
Letterlijk is de betekenis van innoveren "vernieuwen". Je kan het ook beschrijven als dingen anders bekijken, out of the box denken en nog veel meer quasi betekenissen. Als je er de 18e eeuwse Engelse schrijver Horace Walpole even wil bijhalen, dan is innovatie in heel veel gevallen te omschrijven als serendipiteit.


Het woord komt van Serendip en is een oude naam voor Sri Lanka. In zijn verhaal beschrijft Walpole drie prinsen van dat land die - weliswaar actief op zoek naar wat "anders" - totaal onverwachte dingen ontdekken. Voorbeelden? Denk maar aan Champagne, Post-It notes, Röntgenstraling en zelfs de ontdekking van America.

Ook in de 21e eeuw, kan jij nog zo’n avontuur beleven. Hoe dan? Wel, denk even mee langs de volgende lijnen. Vertrek bij je eigen mentaliteit, omgeving en ervaring. Kies de meest aantrekkelijke kans op vernieuwing er uit. Herformuleer die als een uitdaging naar een sector waar jij niet of minder actief bent maar die anderen kan inspireren. Draag de boodschap uit aan al wie mogelijk interesse zou kunnen hebben. Ga ook buiten je gekende netwerk en stel een longlist op. Zo ontstaat een groep enthousiastelingen die jou aanvullen en kunnen helpen om de uitdaging aan te gaan. De shortlist ontstaat vanzelf wel.

Van uitdagen naar uitwerken
Het is waarschijnlijk makkelijker om een open dialoog op te starten dan om gemeenschappelijke doelen te definiëren. Selecteer daarom je toekomstige partners zorgvuldig en dokter uit wie wat gaat doen en wanneer. Vergeet ook niet tegenstrijdige belangen uit te praten. De output van de discussie wordt een gedeelde visie, missie en lijst van veranderingen die jullie willen realiseren. Zodra een potentiële partner deze visie en missie steunt, wordt hij een vaste partner voor het innovatieproject. Dan ga je zo snel mogelijk aan de slag met "quick wins" en korte termijn doelen. Dat houdt het momentum van de groep gaande en garandeert de motivatie van alle deelnemers. 

Niet-technologische innovaties
Het hoeft niet altijd een concrete vernieuwing te zijn van een product, een technologie of een proces. Echte innovatie kan er ook gewoon uit bestaan iets anders aan te pakken. Enkele belangrijke voorbeelden:
- Marktinnovatie, een kolfje naar de hand van marketing professionals. Je kan mogelijk een nieuwe groep gebruikers vinden voor een bestaand product. Mogelijk heb jij dus het product en zoek je de markt. Het kan ook net andersom. Al aan export gedacht? Import uit Mongolië?
- Organisatie innovatie slaat op de manier waarop er binnen de organisatie gewerkt wordt. Mogelijk heb jij net wel of net geen ervaring met de organisatie van thuiswerk of andere samenwerkingsverbanden. Bandwerk? Sociale werkplaatsen?
- Financiële innovatie is dan weer de manier waarop je de nodige investeringsfondsen kan bewerkstelligen. Heb jij ervaring in crowdfunding? Hoe staat het met je relatie met reguliere banken? Met start-up organisaties? Met de Kamer van Koophandel?
- Communicatie innovatie kan je dan weer omschrijven als de manier waarop je wel of niet alle moderne communicatiemiddelen kan of wil gebruiken. 

Innoveren, je moet er gewoon aan beginnen.
 



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
Reacties
 
Mark van der Salm  |   | 
17-03-2017
 | 
13:53 uur
Bedankt voor de mooie uiteenzetten en voorbeelden, Sander! Voor ons als vooruitstrevend B2B bedrijf in de voedsel branche is en blijft dit heel belangrijk. Ik heb je artikel met plezier gelezen.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Dankzij Dogdrones is overlast van hondenpoep verleden tijd
Tinki.nl, de vergelijkingssite voor hondenliefhebbers, heeft samen met Space53, het internationale testcentrum voor drones, twee dogdrones ontwikkeld die de overlast van hondenpoep moeten terugdringen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
AEX index: 521.13 -0.15 %
Brisk-index: 206.10 0.60 %
Stijgers Dalers
Stern groep 24.5  4.5 %
Nutreco 47  3.9 %
BE semicondu 47.96  3.5 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Gemalto 51.42  -7.2 %
KAS bank 10.9  -3.6 %
Meer beurs