Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Het effect van een schandaal

Door: Sander Wijdemans, 20 november 2016 - Aan schandalen geen gebrek in het bedrijfsleven. Bedrijven proberen uit alle macht zichzelf te behoeden voor een schandaal. Wanneer ze zich toch onverhoopt negatief in de kijker spelen, worden alle zeilen bijgezet om de schade in te dammen. Schandalen lijken een prijskaartje te hebben, of valt het wel mee? Is er een positief effect van een schandaal van grote omvang?

Philips had in 2011 een gigantisch omkoopschandaal in handen. Met meer dan 12 miljoen aan smeergeld hebben medewerkers van Philips in Polen ziekenhuizen omgekocht om op deze manier grote bestellingen medische apparatuur te kunnen binnenhalen. In het zelfde jaar hebben we ook het SMB Offshore-schandaal, waarbij bleek dat SMB Offshore een aantal projecten geheel had laten ontsporen, net zo als in het Qurius-schandaal in 2012.

Korter geleden is het boekhoudschandaal bij Toshiba. Hier werd de winst een paar miljard overschat. Maar ook de geheime connectie van Valeant, hield de gemoederen bezig. Valeant, het dochterbedrijf van Philador, en een klant van Philador, R&O Pharmacy, bleken eenzelfde te zijn. Valeant verkocht zijn producten eigenlijk aan zichzelf en de winst hiervan werd gewoon in de boeken verwerkt. Daarnaast beheerste het dieselschandaal van Volkswagen wekenlang het nieuws en gaf ook Mitsubishi toe dat het testgegevens rondom de brandstofbesparing had gemanipuleerd.
 
Het effect lijkt in alle gevallen hetzelfde: verlies van het vertrouwen, kelderende aandelenkoersen en vertrekkende bestuurders. Een schandaal zet alles en iedereen op scherp. Toch heeft geen van de bovenstaande schandalen ook daadwerkelijk een bedrijf uitgeschakeld. Koersdalingen lijken niet te vermijden, maar de consument lijkt in sommige gevallen niet heel lang onder de indruk van een schandaal.
 
Vergeven en vergeten?
 
In het geval van Volkswagen lijkt de consument al te hebben vergeven. Volkswagen is op dit moment namelijk de wereldwijde leider in de verkoop van auto's. De VW-Group verkocht namelijk meer auto's en lichte vrachtwagens dan elke andere autofabrikant in de eerste helft van 2016. Met een verkoopstijging van 0.8% doet Volkswagen het beter dan de rivalen Toyota en General Motors. Deze informatie komt van The Center of Automotive Management, een onderzoekscentrum uit Duitsland, met als specialisatie het verzamelen van gegevens over de trends in de sector. De resultaten gaan over de VW-Group. Hierin zitten naast Volkswagen ook Audi, Skoda, Seat en Porsche. 
 
Kopers zijn schijnbaar niet verontrust door het dieselschandaal en Volkswagen zet het charmeoffensief in. "Volkswagen heeft een grote stap gezet op weg naar milieuvriendelijke, duurzame productie. Op dit moment is de productie van voertuigen en onderdelen 25% milieuvriendelijker dan vijf jaar geleden. Daarmee bereikt Volkswagen zijn zelfopgelegde duurzaamheidsdoelen 3 jaar eerder dan gepland". Een schandaal maakt blijkbaar innovatief en biedt de mogelijkheid om een nieuwe en betere versie van je zelf te worden.
 
 
Positieve werking van het schandaal
 
Wanneer het ergste achter de rug is en het nieuws wegebt, blijkt een schandaal blijkt niet alleen negatieve effecten te hebben. Naast dat de verkoopcijfers laten zien dat je Volkswagen niet klein krijgt met een schandaal, is het ook goed om te zien dat er iets goeds uit kan voortkomen.
 

  • De Europese Commissie heeft een imago deuk opgelopen en zal dit hopelijk willen herstellen. Europa heeft het hoofd gebogen voor de harde lobby van de auto industrie. Momenteel komt de Europese onderzoekscommissie nog niet van de grond. Bureaucratie lijkt het probleem. De hoop is wel dat Europa met de vuist op tafel gaat slaan en met harde eisen en maatregelingen gaat komen. Hierdoor zal het manipuleren door de auto industrie hopelijk niet meer mogelijk zijn.
 
  • Elektrisch rijden kan doorbreken. Je ziet oplaadpunten uit de grond schieten, en niemand staat meer raar te kijken wanneer iemand met zijn stekker in de weer is. In de grote steden worden steeds meer reguliere parkeerplaatsen omgebouwd tot oplaadplekken voor elektrische auto’s. De komende drie jaar verdwijnen er in Amsterdam jaarlijks 250 reguliere parkeerplaatsen, in Rotterdam zijn dit er 150 plekken, en in Den Haag worden er in twee jaar tijd zo’n 600 parkeerplekken omgezet.

    Tesla wil met Model 3 van een nicheproduct de elektrische auto voor de massa maken. Er zullen de komende jaren nog meer automerken met betaalbare elektrische auto’s komen met een bereik van 300 kilometer of meer.
 
  • De dieselauto zal schoner worden. Over de afgelopen 30 jaar is de dieselauto natuurlijk al erg vooruit gegaan als het gaat om luchtvervuiling. Dit proces zal en moet zich voortzetten. Hier zal de auto industrie zich dan ook voor gaan inspannen. Om dit goed meetbaar te maken moet er wel worden gedacht aan een goed controlesysteem. We willen schonere auto’s en geen slimmere fraude.
 
Dieselgate laat zien dat een schandaal dat zo veel verontwaardiging en ongeloof heeft opgeroepen, ook positieve effecten kan hebben. Niet alleen hebben die effecten betrekking op degene aan de schandpaal, maar een schandaal van deze omvang kan effect hebben op grotere schaal. Om met de woorden van Cruijff te spreken: "Ieder nadeel, heb zijn voordeel", en laten we ons daar dan maar op concentreren.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.