Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Marianne Sturman, 29 april 2016, 00:00 uur

De-officen: dat ruimt zo lekker op

 

Ik heb een kantoor, dus ik besta. Zo was het motto ‘vroeger’, zo rond 2000. Iemand die een eigen bedrijf begon, schreef zich in bij de KvK om zich vervolgens te spoeden naar de makelaar voor kantoorruimte. Pas daarna kwam het aantrekken van personeel eens om de hoek kijken. Hoe anders is dat tegenwoordig.
 


Voor de huidige start-ups is het direct huren van kantoorruimte niet langer een vanzelfsprekendheid. En waarom zou het dat ook zijn? Met alle online tools en communicatiemiddelen kun je prima je bedrijf ‘in the cloud’ starten. Een fysieke ruimte komt op een later moment wel. Of niet.
 
Van office naar de-office
Misschien nóg wel interessanter zijn de bedrijven die van oudsher gewend zijn aan het hebben van kantoorruimte ‘oude stijl’, maar dusdanig geïnspireerd zijn geraakt door de mogelijkheden van het hebben van een officeless-company dat ze dat óók nastreven.
 
Maar waar vergaderen we dan?
Zo werd ik onlangs benaderd door een zakelijke relatie met de vraag of onze Virtuele Assistenten ook in te zetten zijn bij het de-officen. Het De-wat?! Aangestoken door innovatieve ontwikkelingen en door kritisch het eigen bedrijf onder de loep te nemen, was het management tot de conclusie gekomen dat de helft van de kantoorruimte ook zou moeten voldoen. Oftewel het bedrijf ging over tot de-officen. Gedurende dat proces rezen echter de nodige vragen. Wat moest er dan met het archief gebeuren en hoe zouden andere kantoorgebonden processen die nu nog ‘op papier’ plaatsvonden, zoals facturatie, dan worden georganiseerd? En waar moesten ze dan voortaan vergaderen? Stuk voor stuk vragen die inherent zijn aan Het Nieuwe Werken en waar onze VA’s overigens inderdaad raad mee weten.
 
Online bijbeppen
Het mooie van deze de-office-ontwikkeling is dat het niet alleen significant lagere kosten betekent qua huur, maar ook dat je als bedrijf eindelijk wordt gedwongen volledig digitaal te gaan. En het betekent ook: kritisch en met een frisse blik kijken naar ingesleten werk- en communicatieprocessen. Hoe delen wij informatie met elkaar? Zijn we afhankelijk van het koffieautomaat voor de laatste nieuwtjes of ontwikkelingen bij de klant of weten we elkaar ook digitaal te vinden? Als je die slag kan maken, ben je opeens een flexibel, slagvaardig en efficiënte organisatie. De moraal van het verhaal: ieder bedrijf zou eens moeten de-officen, of ze nu een kantoor hebben of niet.
 



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
Marianne Sturman is eigenaar van Moneypenny en Cloudworkers, uitzendorganisaties gebaseerd op Het Nieuwe Werken. Cloudworkers werkt met studenten met nauwelijks tot geen relevante werkervaring en Moneypenny uitsluitend met ervaren professionals.
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken