Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Romano Groenewoud, 04 januari 2016, 00:00 uur

SEO Trends 2016 voor Ondernemers

 

Nu 2015 er weer op zit, richt men nu de aandacht op het komende jaar. Wat moeten we weten om ook het komende jaar ons succes in de internetwereld te verzekeren?

Video content
Geruchten doen de ronde dat video een grotere plaats in gaat nemen dan ooit voor SEO. Dat is vooral te danken aan Google. Google werkt er hard aan om de zogenaamde ‘video ads’ van een speciale plaats te verzekeren in de zoekresultaten. Verwacht wordt dat geschreven content langzaam maar zeker overheerst gaat worden door video ads, ook wel online video advertising genoemd.

Mobiele optimalisatie zal belangrijker gaan worden dan desktop optimalisatie.
Voor de eerste keer in de geschiedenis zijn het afgelopen jaar de aantallen mobiele internet searches gelijk (en zelfs meer) geweest aan de hoeveelheden desktop searches. De verwachting is dat het komende jaar deze verschuiving zich steeds verder zal ontwikkelen ten gunste van mobiel surfen. De mobiele search krijgt hiermee een steeds belangrijkere plaats in SEO.

Keywords
De technologie van Google heeft het mogelijk gemaakt voor de zoekmachines om de samenhang van content beter te begrijpen en te waarderen. Dit betekend dat zoekwoorden ook het komende jaar belangrijk zullen blijven. Zoekwoorden oftewel keywords moeten echter op een slimmere manier dan voorheen worden ingezet. Samenhang en juist gebruik moeten voor unieke content zorgen die op waardering van Google kan rekenen.

Sociale netwerken
Facebook en Twitter hebben de afgelopen tijd samenwerkingsovereenkomsten met Google afgesloten en hierdoor kan informatie van een sociaal netwerk makkelijker worden geïndexeerd door zoekmachines. Zo kunnen posts in een netwerk hetzelfde resultaat geven als een post op een onafhankelijke webpagina. De grenzen tussen deze twee verschillende media soorten zijn aan het vervagen. Andere sociale netwerken zullen zich het komende jaar bij deze trend aansluiten, en voor een goede plek in de zoekresultaten zal men zich van deze ontwikkeling bewust moeten zijn.

Antwoorden
Uitgebreide, goede antwoorden kunnen het verkeer op een site een flinke boost geven. Ook dit heeft te maken met de ontwikkelingen bij Google. Voor ongeveer 75% van de ‘rich answers' maakt Google gebruik van externe data en de antwoorden bevatten ook een link naar de bron. Unieke, gepatenteerde inhoud van hoge kwaliteit van specialisten die kan helpen bij het beantwoorden van algemeen gestelde vragen door het zoekpubliek krijgt hier een mooie kans op extra waardering. Is de SEO-strategie van een site ‘slechts’ opgebouwd uit algemene informatie van andere sites, dan zal deze ontwikkeling een hogere drempel voor een plek in de beste zoekresultaten op gaan werpen.



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.
 
 
Reacties
 
Patrick  |   | 
7-01-2016
 | 
15:34 uur
SEO verandert vaak maar de basis blijft hetzelfde.

Een correcte geoptimaliseerde website in combinatie met relevante links/referenties naar de website zorgt voor hogere rankings.

Zorg er wel voor dat uw website veel content publiceerd.
Roderick  |   | 
8-01-2016
 | 
14:05 uur
Vooral dat mobiel kan nog wel eens een uitdaging worden in combinatie met conversie op mobiel en zaken als adaptive webdesign, waarbij de content compleet anders is / kan zijn dan op de desktop versie
SEO  |   | 
13-01-2016
 | 
14:24 uur
Ja een mobielvriendelijke website is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Meer dan 50% surft op het internet via mobiele telefoon.

Zegt genoeg neem ik aan.
Voca  |   | 
11-02-2016
 | 
10:30 uur
Als de hele meute aan het optimaliseren slaat, verdwijnt over een langere periode het gewenste effect. Google zal slimmer blijven en relevante pagina's blijven tonen, ongeacht of iemand nu een h1 tag gebruikt, veel relevante inbound links heeft of met enige regelmaat unieke relevante content op de website toevoegt (puur voor het ranken, zonder zelf de meest relevante producten of diensten aan te bieden). Op een gegeven moment is het genoeg en gaat Google vanzelf ranken op niet door seo-specialisten te benvloeden factoren.
SEO  |   | 
8-03-2016
 | 
20:52 uur
Leuk artikel. Voca, dat Google alleen gaat ranken op niet door seo-specialisten te beinvloeden factoren lijkt me een droombeeld.

Google analyseert een website op verschillende factoren die natuurlijk altijd te beinvloeden zullen zijn. Danwel via alleen rijke content.
Bryn van Nuissenburg  |   | 
28-08-2016
 | 
16:19 uur
Naast wat hierboven genoemd is, is de algehele relevantie van referring domains is ook een grote factor.
Nils van der Knaap  |   | 
7-11-2016
 | 
09:30 uur
2016 is al weer bijna voorbij. Het meeste wat je hebt geschreven zijn inderdaad trends die voorbij zijn gekomen.

Je trend voor sociale netwerken met betrekking tot SEO heb ik niet zo zeer gezien. Mogelijk in 2017, want de geruchten gaan dat Google Twitter over gaat nemen.
Jeroen s-Gravendijk  |   | 
9-11-2016
 | 
18:09 uur
Mooie uiteenzetting, Romano. Ik kijk uit naar de trends voor 2017. Voor SEO zal er wel weer een hoop veranderd zijn...
Rory  |   | 
13-11-2016
 | 
08:44 uur
Leuk artikel Romano! Heb je al een nieuw blog/artikel voor 2017?
Smoop Marketing  |   | 
25-12-2016
 | 
11:06 uur
Leuk artikel! Waarschijnlijk zal je bij het inzetten van video voor SEO wel vast zitten aan Youtube dan, anders verdient Google er niks aan
Tyler  |   | 
20-02-2017
 | 
13:24 uur
Eens over anchortext. Je moet zeker minder agressief zijn dan voorheen. Ze zijn behoorlijk goed geworden in over-optimalisatie te ontdekken.
Hans  |   | 
18-07-2017
 | 
09:58 uur
Social Media is inderdaad nog steeds geen rankingsignaal en zal er ook alleen n worden als Google Twitter overneemt. Anders krijgen ze hetzelfde liedje als een aantal jaren geleden waarbij Twitter ineens Google uitsluit...

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Goede beveiliging verkleint risico autodiefstal met 75 procent
Met een goed, door vakmensen ingebouwd beveiligingssysteem kunnen autobezitters het risico op diefstal van hun vervoermiddel met bijna 75 procent verkleinen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 195.03 -27.38 %
Stijgers Dalers
Binck 4.56  4.4 %
Tomtom 9.62  4.1 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.48  -4 %
Boskalis wes 30.14  -2.4 %
Meer beurs