Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

SEO Trends 2016 voor Ondernemers

Door: Romano Groenewoud, 03 januari 2016 - Nu 2015 er weer op zit, richt men nu de aandacht op het komende jaar. Wat moeten we weten om ook het komende jaar ons succes in de internetwereld te verzekeren?

Video content
Geruchten doen de ronde dat video een grotere plaats in gaat nemen dan ooit voor SEO. Dat is vooral te danken aan Google. Google werkt er hard aan om de zogenaamde ‘video ads’ van een speciale plaats te verzekeren in de zoekresultaten. Verwacht wordt dat geschreven content langzaam maar zeker overheerst gaat worden door video ads, ook wel online video advertising genoemd.

Mobiele optimalisatie zal belangrijker gaan worden dan desktop optimalisatie.
Voor de eerste keer in de geschiedenis zijn het afgelopen jaar de aantallen mobiele internet searches gelijk (en zelfs meer) geweest aan de hoeveelheden desktop searches. De verwachting is dat het komende jaar deze verschuiving zich steeds verder zal ontwikkelen ten gunste van mobiel surfen. De mobiele search krijgt hiermee een steeds belangrijkere plaats in SEO.

Keywords
De technologie van Google heeft het mogelijk gemaakt voor de zoekmachines om de samenhang van content beter te begrijpen en te waarderen. Dit betekend dat zoekwoorden ook het komende jaar belangrijk zullen blijven. Zoekwoorden oftewel keywords moeten echter op een slimmere manier dan voorheen worden ingezet. Samenhang en juist gebruik moeten voor unieke content zorgen die op waardering van Google kan rekenen.

Sociale netwerken
Facebook en Twitter hebben de afgelopen tijd samenwerkingsovereenkomsten met Google afgesloten en hierdoor kan informatie van een sociaal netwerk makkelijker worden geïndexeerd door zoekmachines. Zo kunnen posts in een netwerk hetzelfde resultaat geven als een post op een onafhankelijke webpagina. De grenzen tussen deze twee verschillende media soorten zijn aan het vervagen. Andere sociale netwerken zullen zich het komende jaar bij deze trend aansluiten, en voor een goede plek in de zoekresultaten zal men zich van deze ontwikkeling bewust moeten zijn.

Antwoorden
Uitgebreide, goede antwoorden kunnen het verkeer op een site een flinke boost geven. Ook dit heeft te maken met de ontwikkelingen bij Google. Voor ongeveer 75% van de ‘rich answers' maakt Google gebruik van externe data en de antwoorden bevatten ook een link naar de bron. Unieke, gepatenteerde inhoud van hoge kwaliteit van specialisten die kan helpen bij het beantwoorden van algemeen gestelde vragen door het zoekpubliek krijgt hier een mooie kans op extra waardering. Is de SEO-strategie van een site ‘slechts’ opgebouwd uit algemene informatie van andere sites, dan zal deze ontwikkeling een hogere drempel voor een plek in de beste zoekresultaten op gaan werpen.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Over de auteur:

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.

Reacties

Patrick

7-01-2016 14:34  |  

SEO verandert vaak maar de basis blijft hetzelfde.

Een correcte geoptimaliseerde website in combinatie met relevante links/referenties naar de website zorgt voor hogere rankings.

Zorg er wel voor dat uw website veel content publiceerd.

Roderick

8-01-2016 13:05  |  

Vooral dat mobiel kan nog wel eens een uitdaging worden in combinatie met conversie op mobiel en zaken als adaptive webdesign, waarbij de content compleet anders is / kan zijn dan op de desktop versie

SEO

13-01-2016 13:24  |  

Ja een mobielvriendelijke website is nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Meer dan 50% surft op het internet via mobiele telefoon.

Zegt genoeg neem ik aan.

Voca

11-02-2016 09:30  |  

SEO

8-03-2016 19:52  |  

Leuk artikel. Voca, dat Google alleen gaat ranken op niet door seo-specialisten te beinvloeden factoren lijkt me een droombeeld.

Google analyseert een website op verschillende factoren die natuurlijk altijd te beinvloeden zullen zijn. Danwel via alleen rijke content.

Bryn van Nuissenburg

28-08-2016 14:19  |  

Naast wat hierboven genoemd is, is de algehele relevantie van referring domains is ook een grote factor.

Nils van der Knaap

7-11-2016 08:30  |  

2016 is al weer bijna voorbij. Het meeste wat je hebt geschreven zijn inderdaad trends die voorbij zijn gekomen.

Je trend voor sociale netwerken met betrekking tot SEO heb ik niet zo zeer gezien. Mogelijk in 2017, want de geruchten gaan dat Google Twitter over gaat nemen.

Jeroen s-Gravendijk

9-11-2016 17:09  |  

Mooie uiteenzetting, Romano. Ik kijk uit naar de trends voor 2017. Voor SEO zal er wel weer een hoop veranderd zijn...

Rory

13-11-2016 07:44  |  

Leuk artikel Romano! Heb je al een nieuw blog/artikel voor 2017?

Smoop Marketing

25-12-2016 10:06  |  

Leuk artikel! Waarschijnlijk zal je bij het inzetten van video voor SEO wel vast zitten aan Youtube dan, anders verdient Google er niks aan

Tyler

20-02-2017 12:24  |  

Eens over anchortext. Je moet zeker minder agressief zijn dan voorheen. Ze zijn behoorlijk goed geworden in over-optimalisatie te ontdekken.

Hans

18-07-2017 07:58  |  

Pat

12-11-2017 13:18  |  

SEO is al weer gegroeid sinds 2016. Wat ik vooral merk is dat meer bedrijven beginnen te realiseren dat ze SEO nodig hebben.

Anders blijven ze achter en zal de concurrentie toenemen.

Ezra

3-02-2018 20:20  |  

OutreachMonks

18-06-2019 15:18  |  

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.