Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Romano Groenewoud, 09 december 2015, 00:00 uur

Digitale nomaden: wat, hoe, waarom?

 

Zolang als de mensheid bestaat zijn er nomaden. Omstreeks het begin van deze eeuw is daar een
nieuwe groep bijgekomen: de digitale nomaden.


Wat zijn digitale nomaden?
Digitale nomaden zijn mensen die locatie onafhankelijk hun werk verrichten. Gewapend met
meestal alleen hun kleding, laptop, een paar gadgets en een paspoort vertrekken zij naar exotische
oorden en verdienen zij daar hun geld via het internet.

Zij reizen veel en creëren voor zichzelf een
lifestyle waarbij zij flexibel kunnen werken.
Bij deze nomaden zijn vooral landen geliefd zoals Thailand, Indonesië en de landen in Zuid-
Amerika. Daar werken zij vanuit hotelkamers, internetcafés, bibliotheken etc. Mits zij maar een
goede internetverbinding hebben.

Het ontstaan van digitale nomaden
Digitale nomaden zijn voortgekomen uit het nieuwe werken (HNW). Tegenwoordig werken veel
werknemers 1 of 2 dagen per week thuis. Hoewel er, in het begin van HNW, tegenzin bestond bij
managers en werkgevers wordt flexibel werken nu als normaal gezien.

Een sterk groeiende groep werd dan ook geïnspireerd door dit flexibele werken. De bestseller van
The 4-Hour Workweek van Timothy Ferriss heeft daarbij voor velen een belangrijke rol gespeeld.

Hoe verdienen digitale nomaden hun geld?
Digitale nomaden wenden hun digitale skills en kennis aan om,waar dan ook ter wereld, hun geld te
verdienen. Het zijn vaak webdesigners, tekstschrijvers, fotobewerkers, professionele blogschrijvers, zoekmachine optimalisatie specialisten, en telemarketeers. Zij combineren verschillende beroepen en ook creëren zij voor zichzelf passieve geldstromen. Deze passieve inkomsten kunnen b.v. komen uit affiliate-marketing. Ook het schrijven van E-books is populair onder de digitale nomaden. Door deze passieve geldstromen wordt hun inkomen minder gevoelig voor hevige schommelingen.

De voor- en nadelen van het digitale nomadenbestaan
Voordelen zijn er legio voor de digitale nomade:

  • Zij bepalen zelf hoe, hoe lang en wanneer zij werken. Zij hebben zich onttrokken aan de 9 – 5 baan met de bijbehorende 'rat race'.
  • Zij leven in landen waar het levensonderhoud aanzienlijk goedkoper is dan in Nederland.
  • Zij reizen veel en leren daardoor landen en hun bevolking goed kennen. Ook kunnen zij daardoor veel talen vloeiend spreken.
Toch is het beeld van een digitale nomade, liggend in een hangmat met een cocktail binnen
handbereik, niet helemaal juist.
  • Zij moeten hun business vaak vanaf de grond opzetten en het zelf verder uitbouwen.
  • Digitale nomaden moeten over een goede zelfdiscipline beschikken. Er moet een goede balans gevonden worden tussen werk en vrije tijd; De verleiding is immers groot om het werk uit te stellen.
  • Doordat zij veel reizen is het moeilijk een langdurige relatie aan te gaan.
Door hun levensstijl hebben zij minder fysiek contact met hun familie en vrienden. Vooral tijdens feestdagen, zoals Kerstmis, kan dit moeilijk zijn. Leven als een nomade kan daarom eenzaam zijn. Toch is het niet zo dat een digitale nomade helemaal alleen is. Door het vele reizen worden er ook
weer nieuwe contacten gemaakt met gelijksoortige nomaden. Hierdoor wordt hun netwerk steeds
breder en kunnen ook hier weer nieuwe verdiensten, maar ook nieuwe vrienden, uit voortkomen.

Afstand tussen professional en opdrachtgever
Dankzij het digitale tijdperk waarin we leven hoeft de communicatie tussen de professionele
nomade en de opdrachtgever geen problemen op te leveren.

Overal ter wereld kunnen zij gebruik maken van Skype en teleconference programma's om de lijnen
onderling zo kort mogelijk te houden.
Tevens zijn er diverse tools op het internet beschikbaar, zoals Dropbox, Pocket en Evernote, om hun digitale werkplek zo comfortabel mogelijk in te richten.

De verwachting is dat de groep van digitale nomaden alleen maar groter gaat worden. Degenen, die
begrijpen dat het leven niet hoeft te bestaan uit het bewandelen van geijkte paden, maken de sprong
in het diepe. Vaak met groot succes.



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachine optimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië door om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken. Door deze twee passies te combineren kan Romano de meest cutting edge SEO campagne aanbieden die ondernemers helpt meer klanten te behalen via Google voor de scherpst mogelijke prijs.
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs