Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Weblog
 
Door: Joris Teulings, 15 november 2015, 00:00 uur

Drie handvatten om uw klantrelatie gezond te houden

 

Hoe trouw uw klanten ook zijn, liefde is niet voor eeuwig, schreef ik in mijn vorige blog. Daarin besprak ik allerlei symptomen die duiden op een slechte relatie. Maar relaties hoeven niet altijd te stranden, u brengt ook weleens een goedmaakboeketje mee.
 
Hieronder staan een aantal tips die kunnen helpen om uw relatie met klanten gezond te houden.
 


1. Blijf in gesprek

Maak tijd voor elkaar, een regelmatige ‘business review’ helpt bij het versterken van uw relatie. Het helpt u ook potentiële problemen te identificeren, zodat u ze direct kunt aanpakken. Zorg ervoor dat u en / of uw account managers regelmatig met uw klanten aan tafel zitten om hun zakelijke doelstellingen te beoordelen en te ontdekken hoe u waarde bij hen kunt toevoegen. Uiteraard moet u bij iedere klant een goede afweging maken hoeveel tijd u in de relatie moet investeren. U moet zich afvragen of alleen op de koffie gaan om een fles wijn voor de kerst af te geven echt wel voldoende is. 

2. Creëer geen afstand

Moderne tools en software stellen u in staat om de meeste van uw werk op afstand te doen. Maar zorg ervoor dat u in contact blijft. Zoals vermeld, kan uw stilste klant uw beste zijn, maar ze kunnen ook het verste van u afstaan. Probeer in de gaten te houden wanneer u klanten voor het laatst hebt benaderd en wie al weer een tijdje niet wat liefde van u heeft gehad.

3. Wees direct en eerlijk

In de kern, een klant kan u verlaten als ze niet meer de waarde van uw bedrijf inzien. De beste manier voor hen om de waarde van de relatie te laten herkennen is door een open en eerlijk gesprek met elkaar te hebben. Blijf werken aan het bevredigen van hun behoeften door hun problemen te begrijpen en vervolgens te helpen deze op te lossen. Het aanbieden van kortingen of het geven van cadeautjes zal u op lange termijn niet helpen om ze aan u te binden. Het zal u uiteindelijk alleen maar extra geld kosten. Wees direct en eerlijk en zorg ervoor dat u duidelijk aangeeft wat u uniek maakt.

Gaat u dan toch uit elkaar?

Probeer te achterhalen wat de echte reden is. Zet uw trots opzij en maak eventueel uw excuses, kom met een voorstel maar als dit niet helpt, neem goed afscheid van elkaar. Werk mee met het eventuele loskoppelen van het bestelsysteem van uw klant met uw backoffice systeem. Het zal niet meevallen maar als u goed uit elkaar gaat, kan de klant altijd weer makkelijker terugkomen dan wanneer het afscheid gepaard gaat met ruzie. De klant heeft geen garantie dat zijn nieuwe groothandel wel de ware is. Blijf de klant volgen en kom met een mooie aanbieding als u denkt dat u hem hiermee aangenaam kunt verrassen.



 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
Over de auteur:
Als logistiek-bedrijfskundige met ruim 20 jaar ervaring op het vlak van ERP, warehouse management en e-commerce heb ik tijdens mijn loopbaan vele bedrijven geholpen hun interne processen te stroomlijnen en hun winst te verhogen en kosten te verlagen. Ik ben ervan overtuigd dat de fundamentele kern van een succesvol bedrijf ligt bij een flexibele organisatie die op basis van goede inzichten in kan spelen op competitieve markten. Adequate software-oplossingen maken hierin daadwerkelijk het verschil. Met gedegen inzicht en kennis help ik namens Unit4 groothandelaren en organisaties om betere controle en zichtbaarheid te krijgen over hun hele bedrijf, interne processen te vereenvoudigen door het gebruik van de juiste technologie, efficiŽntie verbetering en kostenbesparing in het hele bedrijf te realiseren. Dit alles met als resultaat dat de ondernemer beter wordt ondersteund in zijn besluitvorming.
 
 
Reacties
 
Autoverzekeringafslu...  |   | 
5-02-2016
 | 
09:27 uur
Steeds meer bedrijven gaan zich focussen op de relatie met de klant en dat is een zeer goede ontwikkeling vind ik! Maar bedrijven kunnen in mijn ogen ook niet anders, want anders worden ze afgemaakt op social media. Dat is dan toch weer het goede van social media:)
Hans  |   | 
12-04-2016
 | 
11:25 uur
Vooral het laatste punt is belangrijk. Als je de klant ook bij het scheiden een goed gevoel heeft verhoog je de kans dat de klant terugkomt. Misschien maak je een betere indruk dan de volgende aanbieders waar je klant bij aanklopt...

 

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
 
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs