Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

Het verhuisplan voor de mkb ondernemer

Door: Bas van Bockel, 11 mei 2015 - Je onderneming moet verhuizen en dat brengt ongetwijfeld een heleboel werk, tijd en stress met zich mee. Met behulp van dit verhuisplan kan je erop rekenen dat dit gebeurd zonder de werkzaamheden van je onderneming onnodig te verstoren en de continuïteit van je activiteiten in de war te sturen. Het is van het grootste belang dat zowel je klanten als je personeel hier geen of zo weinig mogelijk hinder van ondervinden. TPC Logistics heeft hieronder de volgende tips voor je opgesteld.

De voorbereiding
Eerst en vooral dien je een goede planning op te maken. Hierbij al enkele punten waar je zeker aandacht moet voor hebben.
- Regel op voorhand de zaken die in orde moeten gesteld zijn om het nieuwe pand te kunnen gebruiken. Op die manier kun je werkzaamheden van het oude in het nieuwe pand laten overlopen zonder tijdsverlies.
- Maak afspraken met die firma die zal instaan voor het vervoer en eventueel de opslag van materiaal. Bevestig deze afspraken ook op papier zodat er de dag zelf geen misverstanden kunnen ontstaan.
- Laat al je klanten, leveranciers en contacten tijdig weten dat je onderneming zal verhuizen. Op die manier kun je vermijden dat er een tussenperiode is waarin zaken kunnen verloren gaan.
- Zorg er voorafgaand voor dat alle leveranciers van bijvoorbeeld gas en elektriciteit, internet, water en dergelijke verwittigd zijn. Niets zo vervelend als in je nieuwe pand komen en vaststellen dat er bepaalde voorzieningen niet aangesloten werden.
- Zeer belangrijk maar dikwijls vergeten is het opmaken van een draaiboek van wie wat voor zijn rekening zal nemen. Enkel zo kan je voorzien dat iedere stap in het verhuisproces uitgevoerd en gecoördineerd wordt.

De verhuizing
Dit is uiteraard een hectische en stressvolle dag voor jou en eventuele medewerkers. Met een goede voorbereiding heb je weliswaar al heel wat zaken op punt kunnen zetten, toch kunnen er zich de dag zelf nog onverwachte situaties voordoen. Daarom is het ook belangrijk dat de werken goed gecoördineerd worden en dat iedereen die erbij betrokken is in overleg kan komen met elkaar. Structuur is heel belangrijk op deze dag, zeker om te vermijden dat zaken zoek geraken. Algemeen kan je stellen dat je er best voor zorgt dat het belangrijkste eerst wordt overgebracht.
Heb je er geen goed gevoel bij de verhuizing van je onderneming zelf te doen, dan kan je ook beroep doen op professionele verhuisdiensten. Deze mensen weten door hun kennis en ervaring perfect hoe ze een bedrijfsverhuizing moeten aanpakken. Het zal ook een positieve invloed hebben voor je onderneming vermits het de werkzaamheden minder verstoord. Jouw personeel zal zich dan niet met de verhuizing zelf moet bezighouden waardoor zij de continuïteit van je zaak ondertussen kunnen verzekeren. Professionele Project Verhuizers (PPV) is een keurmerk waar je gedegen verhuisfirma's voor bedrijfsverhuizingen onder kan vinden. Bovendien kunnen zij naast de verhuizing op zich ook een aantal praktische regelingen die erbij komen kijken op zich nemen.

Na de verhuizing
Hoewel het grootste werk er met het afronden van de verhuizing zelf opzit, zijn er toch nog een aantal zaken waar je na de verhuizing moet rekening mee houden en dit zowel voor het oude als het nieuwe pand. Voor het oude pand moet je je ervan verzekeren dat alle afsluitende regelingen getroffen werden en voor het nieuwe pand is het nu kwestie dat alle belanghebbenden de weg naar je nieuwe pand vinden.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

checklist verhuizen

18-09-2017 08:21  |  

Een checklist bij het verhuizen helpt altijd, er zijn veel dingen die je snel over het hoofd ziet.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.