Ondernemen met de beste ondersteuning

Weblog

De voordelen van giftcards en klantenkaarten

Door: Danny Bijl, 17 juni 2014 - Als organisatie wilt u maar één ding: uw klanten zo goed mogelijk aan u binden, waardoor u verzekerd bent van een goede omzet. Die klantenbinding wordt eenvoudiger met giftcards of klantenkaarten. En dat geldt niet alleen voor de verbinding met bestaande klanten, maar ook voor het verbinden met nieuwe klanten. Wij hebben de voordelen van giftcards en klantenkaarten op een rijtje gezet.

Kaarten stimuleren loyaliteit
Als er iets belangrijk is in de retail, dan is het wel klantloyaliteit. Een klant die steeds weer terug komt, is de beste ambassadeur voor een winkel of een merk. Die levert namelijk niet alleen zelf omzet op, maar kan ook anderen vertellen over de voordelen van uw bedrijf. Deze vorm van mond-tot-mond reclame is vaak veel waardevoller dan elke andere vorm van reclame die door het bedrijf zelf toegepast wordt. Een klantenkaart waarmee u klanten voor hun trouw beloont zorgt ervoor dat mensen eerder de voorkeur geven aan uw winkel en een giftcard zorgt helemaal voor een ijzersterke verbinding met uw bedrijf.

Ze bieden veel mogelijkheden
Giftcards bieden een winkelier veel flexibiliteit. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om geen geld terug te geven, maar een giftcard. Voor de consument heeft dit als voordeel dat de kaart ook in delen gespendeerd kan worden óf bijvoorbeeld als cadeau doorgegeven kan worden aan iemand anders. Voor u als winkelier zijn de voordelen ook duidelijk: het bedrag dat de consument bij u heeft uitgegeven blijft binnen uw organisatie en de klant zal waarschijnlijk terugkeren om de giftcard te verzilveren. Uit onderzoek is gebleken dat de meeste bezitters van giftcards uiteindelijk 1,5 tot 1,9 keer de waarde van de kaart uitgeven. De kans dat hier meer omzet uit voortkomt is dus groot.

Ze worden makkelijker gebruikt
Het doel van giftcards is natuurlijk dat mensen ze gebruiken om spullen in uw winkel te kopen. Plastic giftcards blijken daarvoor beter geschikt dan papieren waardebonnen. Deze bonnen moesten veelal in één keer uitgegeven worden en de meeste winkeliers gaven hier geen geld op terug. Plastic giftcards kunnen echter ook in delen uitgegeven worden en worden daarom makkelijker gebruikt. Dat betekent ook dat ze geliefder zijn en dat consumenten ze graag krijgen, bijvoorbeeld als cadeau. U kunt hier op verschillende manieren op inspelen. Zo kunt u bijvoorbeeld een klantenkaartprogramma opzetten waarbij u trouwe klanten beloont met een giftcard, als zij een X aantal punten gespaard hebben. Ook kunt u gratis kaarten weggeven met een relatief lage waarde, om zo nieuwe klanten naar uw winkel te trekken.

De kosten wegen op tegen de baten
Een klantenkaartprogramma of giftcardprogramma brengt kosten met zich mee. Zo moeten de kaarten ontwikkeld en in de markt gezet worden en worden er transactie- en abonnementskosten berekend. In de meeste gevallen wegen die kosten echter op tegen de baten en leveren giftcards en klantenkaarten meer op dan ze kosten. Maak wel vooraf een goed plan en bereken de terugverdientijd van een programma, om zo het maximale rendement te realiseren.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Dutch Card Printing.

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.