Ondernemen met de beste ondersteuning

Persberichten

Duurzaam ondernemen helpt de MKB-er vooruit

Duurzaam ondernemen helpt de MKB-er vooruit

4 januari 2016 - Over het begrip duurzaamheid is binnen het MKB vaak nog enige onduidelijkheid. Want is het niet alleen het milieu dat profiteert van duurzaamheid? En daar zijn toch grove investeringen voor nodig? Investeringen die de kleinere ondernemer normaliter niet kan doen.

 Dit zijn logische vraagstukken, maar duurzaam ondernemen is niet zo ingewikkeld als het misschien lijkt. In tegendeel, het bedrijf ‘vergroenen’ kan tegenwoordig met eenvoudige stappen en het levert de MKB’er zelfs interessante voordelen op. Samen met Eneco geven wij daarom vijf redenen om er als ondernemer per direct mee aan de slag te gaan.
 
1. Populariteit neemt toe
Onder consumenten wint duurzaamheid de laatste jaren steeds meer aan populariteit. Daar waar het mogelijk is passen zij zich aan en overwegen duurzame alternatieven. Het is dan ook niet verwonderlijk dat biologische supermarkten als Ecoplaza en Marqt goede zaken doen. Ook de overheid voorzag die trend en koopt sinds 2010 alleen nog maar in bij duurzame bedrijven. Zelfs banken houden rekening met duurzaamheid bij het verstrekken van leningen. En energieleveranciers merken een sterk toenemende vraag naar een groene dienstverlening. Bewust omgaan met het milieu wordt zo steeds meer een gangbare manier van leven en zakendoen. Voor ondernemers is het daarom aan te raden hier snel op in te springen. De afzetmarkt is immers sterk groeiende, waardoor je als ondernemer steeds meer potentiële klanten hebt.
 
2. Markt voor nieuwe producten en diensten
Naast een verbreding van het potentieel aan nieuwe klanten, is er ook een uitbreiding zichtbaar in het producten- en dienstenaanbod. Uit een onderzoek van TNS NIPO blijkt dat consumenten steeds sterker betrokken zijn bij het milieu. Nederlandse consumenten (40%) kopen het liefst producten met een duurzaamheidskeurmerk. Een kwart is daarnaast bereid om daar daadwerkelijk meer voor te betalen. Op de groene markt liggen dus nog kansen voor nieuwe spelers. Voor ondernemers dé mogelijkheid om in te spelen op die behoefte en eventueel zelfs hun marge te vergroten.
 

3. Uitputting van de aarde
Als we als samenleving niets doen aan het huidige energieverbruik dan bestaat straks de keuze tussen fossiele brandstoffen of een groenere variant niet meer. De grondstoffen zijn dan simpelweg op, zeker in het tempo waarmee de mensheid zich ontwikkelt en momenteel met de aarde omgaat. Daarnaast zijn er nog de mogelijke gevolgen van klimaatverandering:  warmere temperaturen, het smelten van de ijskappen, een stijgende zeespiegel. Dit doemscenario kunnen we  alleen veranderen door het aanpassen van ons gedrag. Maak gebruik van een duurzaam businessmodel en zorg dat jouw onderneming minder afhankelijk wordt van fossiele brandstoffen. Je zult zien dat dit naast noodzaak ook vooral kansen op levert!

4. Beter imago
Verantwoordelijkheid nemen voor onze leefomgeving levert bovendien ook meer support en sympathie op van de consumenten, klanten en medewerkers die de noodzaak tot verduurzaming al hebben omarmd. Vooral de zogeheten Generatie Y heeft een sterke mening over het ‘groengehalte’ van bedrijven. Zetten bedrijven zich actief in, dan waarderen zij dit en uiten dit bijvoorbeeld via social media. Maar het tegengestelde kan ook gebeuren. Gaan bedrijven door op oude voet en houden ze zich niet bezig met duurzaam ondernemen, dan kan dat tot negatieve reacties leiden op het web. Dit doet het bedrijfsimago geen goed.
Bij medewerkers werkt dit overigens precies hetzelfde. Zij voelen zich vaak trotser op hun werkgever als de denkbeelden heeft met betrekking tot duurzaamheid overeenkomen. Daarnaast is een trotse medewerker vaak ook productiever en loyaler. Op die manier kunnen ondernemers merkambassadeurs maken van hun medewerkers. Dit levert goede publiciteit op en consumenten voelen zich sterker betrokken bij een persoonlijk bedrijf.

5. Smart devices maken het eenvoudig  
Tot slot. Het verduurzamen van een bedrijf lijkt een rigoureuzere taak dan het daadwerkelijk is. Echter, energieverspilling is niet alleen slecht voor het milieu, het kost al met al ook veel geld. Dat is zonde, want er is heel eenvoudig iets aan te doen. Zo kunnen ondernemers hun energierekening al flink reduceren door efficiënt hun energiegebruik en –verbruik te monitoren en analyseren. Hierdoor wordt snel duidelijk waar overbodig energieverbruik ontstaat.
 
Een voorbeeld hiervan is de slimme thermostaat Toon®. Deze thermostaat stelt ondernemers in staat om zelf het klimaat te reguleren, vanaf iedere locatie via elk gewenst mobiel apparaat. Uitlezen en beheren van de temperatuur is zo met een enkele druk op de knop gefikst. Door specifiek inzicht kunt u betere afwegingen maken in uw energiehuishouding. Dat resulteert in een lagere energierekening. Daarnaast kan het MKB Toon koppelen aan andere slimme gadgets in het huis. Zo krijgt u een melding van de slimme rookmelder op uw smartphone, kunt u de verlichting op afstand bedienen en eenvoudig het sluipverbruik reduceren door middel van slimme stekkers. Voor ondernemers de ideale manier om op vaste kosten te besparen.
 
Bent u op zoek naar persoonlijk advies of heeft u vragen over energie en duurzame kansen? Eneco heeft speciaal voor MKB’ers de Vaste Contactpersoon in het leven geroepen. Hij of zij helpt gericht bij het zoeken naar de duurzame mogelijkheden voor uw organisatie. Zij werken nauw samen met verschillende experts waardoor ze u de beste adviezen, ondersteuning en tips kunnen geven. Daarnaast is deze persoon thuis in uw branche, dat is van belang aangezien ieder bedrijf andere eisen stelt. Wilt u persoonlijk duurzaam advies, maak dan gerust een afspraak. Want duurzaam ondernemen, daar worden we allemaal beter van.

Doorsturen  |  Reageer

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.