Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Zorgwerkgever doet niet aan structurele arbeidsmarktcommunicatie

28 oktober 2011 - Zorginstellingen hebben nog lang niet allemaal een strategische benadering van arbeidsmarktcommunicatie en werving. Slechts 48 procent hanteert een structurele aanpak voor arbeidsmarktcommunicatie. Maar liefst elf procent heeft hiervoor helemaal geen plan voor het komende jaar.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Arbeidsmarktcommunicatie in de zorg 2011', gehouden onder ruim 80 organisaties uit alle geledingen van de zorgsector, voor het seminar Beter werven in de zorg van 24 november. 

Veel vacatures

De respondenten verwachten een toenemende groei in het aantal vacatures voor bepaalde beroepsgroepen. Dit geldt bijvoorbeeld voor verzorgenden, verpleegkundigen en operatiepersoneel. Toch geeft slechts iets minder dan de helft van de organisaties aan een structurele aanpak te hanteren voor arbeidsmarktcommunicatie. Iets meer dan een derde (35 procent) werkt ah hoc en acht procent geeft aan projectmatig te werken wanneer er veel vacatures zijn. 

Geen meerjarenplan

37 procent geeft aan geen meerjarenplan te hebben voor arbeidsmarktcommunicatie en uit de onderzoeksgegevens blijkt dat elf procent zelfs geen plan voor de komende twaalf maanden heeft geformuleerd. Slechts een gering aantal organisaties onderkent het belang van een structurele aanpak. Veertien procent heeft een specifiek meerjaren arbeidsmarktcommunicatieplan en zeven procent heeft een wervingsplan voor een langere termijn. Tenslotte geeft 23 procent aan dat arbeidsmarktcommunicatie in het meerjaren P&O-plan is meegenomen. 

Kansen

Werkgevers in de zorg pakken arbeidsmarktcommunicatie op het moment dus nog veelal ad hoc aan. Dit is gezien de verwachtingen op de arbeidsmarkt in deze sector minimaal verrassend te noemen. Men is het er over eens dat we in de zorg een toenemende krapte tegemoet gaan op de arbeidsmarkt en daarop kunnen organisaties nu al anticiperen. "Dit biedt kansen voor wie wel kiest voor een strategische aanpak", aldus Manola van Diest van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie. "Wie het nu slim aanpakt, heeft een voorsprong wanneer de strijd om kwalitatief goed personeel echt serieus wordt. En wie nu actie onderneemt, doet het al heel snel beter dan andere zorgorganisaties." Bij arbeidsmarktcommunicatie gaat het niet alleen om werven, maar ook om employer branding en employee relationship management. Deze laatste twee peilers zijn bij uitstek lange en middellange termijndoelstellingen. Wie nu investeert in een strategisch arbeidsmarktcommunicatieplan, plukt daar in de toekomst de vruchten van. 

Beter werven in de zorg
De uitkomsten van het onderzoek worden op 24 november tijdens het sectorseminar Beter werven in de zorg uitgebreid behandeld. Het seminar gaat in op de strategische en operationele personeelswerving in de zorgsector.

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

Arbeidsmarktcommunic...

2-06-2014 15:17  |  

Het is algemeen bekend dat organisaties uit de publieke sector de commerciele handeling minder structureel uitvoeren. Daaronder valt ook arbeidsmarktcommunicatie. Dat soort organisaties heeft geen idee hoe ze zichzelf moeten verkopen naar kandidaten simpelweg omdat ze nooit hoeven te verkopen. Gelukkig vullen de arbeidsmarktcommunicatiebureaus dit gat goed op ;)

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.