Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
4 augustus 2011
 

Snackbar ontdekt internet

 
 

Steeds meer Nederlandse snackbars bieden hun maaltijden aan op internet. Het afgelopen jaar groeide het aantal snackbars dat via internet zijn maaltijden aanbiedt en bezorgt met 55 procent. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van Just-Eat.nl.

Het aantal online bestelde snacks is daardoor in vergelijking met vorig jaar enorm toegenomen (79 procent). De meest bestelde snack is de hamburger (30 procent), gevolgd door de frikandel en patat (beiden twintig procent). Hoewel pizza nog steeds het meest populaire gerecht is, blijft de populariteit van de 'Kapsalon' opmerkelijk. Dit gerecht, bestaande uit patat bedekt met kebab, Goudse Kaas, knoflooksaus en salade, wordt maandelijks tussen de 4.000 en 5.000 keer besteld. 

Niet de deur uit voor de snackbar

Door maaltijden online aan te bieden en thuis te bezorgen, lijken snackbarhouders hun werkterrein flink uit te breiden. "We zien dat er steeds meer snackbars hun maaltijden online willen aanbieden in plaats van alleen in hun cafetaria. Voor de Nederlandse snack is er online nog veel terrein te winnen. Door online aanwezig te zijn en een bezorgservice te starten, kunnen snackbars hun klantenkring gemakkelijk uitbreiden aangezien mensen de deur niet meer uit hoeven om naar de snackbar te rijden. Dat zien we ook terug in de enorme groei van de afgelopen tijd," aldus Laurens Groenendijk, Managing Director Just-Eat Benelux. Dit blijkt ook uit de meest populaire eetgelegenheden van de ruim 2.500 restaurants waar Just-Eat.nl uit put. Hier staan steeds vaker snackbars tussen. Steeds meer snackbarhouders lijken dit te beseffen en willen hun maaltijden via internet aan de man brengen. 

Hamburger domineert

De snack die op dit moment het meest wordt besteld is de hamburger (30 procent), gevolgd door de frikandel en patat (beiden twintig procent). Saté wordt in negentien procent van de gevallen besteld gevolgd door kippenvleugels met elf procent. Opmerkelijk is de kroket die we met slechts zeven procent niet terugzien in de top vijf. De snacks worden het meest besteld in Groningen (tien procent) en Den Haag (acht procent). "Het cafetariamodel is van oudsher gestoeld op zittende eters en afhalers. Dat komt omdat sommige maaltijden daar meer geschikt voor zijn, maar veel snacks zijn juist wel geschikt om te bezorgen. Het is zonde om dan niet met de tijd mee te gaan omdat het online verwerken van bestellingen efficiënt en effectief is. Daarnaast kan je gemakkelijk je markt vergroten doordat je het niet alleen hoeft te hebben van de bewoners in de buurt," aldus Chris Sluiter, eigenaar van de snackbar Quick 'n' Tasty uit Groningen. 

Kapsalon geen hype

De meest bestelde gerechten zijn in vergelijking met vorig jaar enigszins veranderd. Pizza is nog steeds het meest populaire gerecht (34 procent), maar spareribs worden aanzienlijk vaker besteld. Waar spareribs vorig jaar nog in populariteit daalden naar vijf procent, is nu een stijging van achttien procent te zien. De Turkse keuken blijft ook erg geliefd met shoarma (zeventien procent) en kebab (elf procent). De Kapsalon lijkt zich opmerkelijk genoeg te mogen scharen als serieus gerecht op de menukaart van de restaurants. Waar men vorig jaar aan een hype dacht, blijft het gerecht erg in trek. De patat bedekt met kebab, Goudse Kaas, knoflooksaus en salade sluit de top vijf van meest bestelde gerechten met acht procent af.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Internet aanvragen  |   | 
30-06-2017
 | 
13:45 uur
Via internet je bestelling aanvragen is ook veel makkelijker dan het zelf ophalen.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 249.52 -0.23 %
Stijgers Dalers
Yatra 5.4  6.3 %
Altice 8.52  5.2 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Brill kon 34.51  -2.8 %
Value8 5.05  -1.8 %
Meer beurs