Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 augustus 2010
 

Digitale mond-tot-mondreclame rukt op

 
 

Digitale mond-tot-mondreclame wordt steeds belangrijker. Consumenten maken in toenemende mate gebruik van chats, tweets, blogs, waarderingen en reviews om een keuze te maken in de aanschaf van producten of diensten. In een kwart van de aankopen is de testimonial zelfs de bepalende factor.

Dat blijkt uit onderzoek van TOTE-M in samenwerking met MarketResponse. De invloed van deze 'social media' neemt snel toe. Consumenten weten elkaar steeds beter rechtstreeks te vinden en bedrijven zijn hierdoor minder in staat zelf invloed uit te oefenen op de keuze. 

Segmentering

Annemiek van Moorst, founding partner van TOTE-M: "Opvallend is dat hoger opgeleiden twee keer zoveel waarde hechten aan testimonials en meningen van experts dan lager opgeleiden. Het is dus van groot belang dat organisaties een sociale media strategie opstellen die hen in staat stelt het maximale uit deze nieuwe media te halen. Zo biedt segmentering op basis van inkomen, opleidingsniveau of leeftijd de mogelijkheid om klanten te bereiken en hen met een passend persoonlijk aanbod te ondersteunen in het aankoopproces.'' 

Bevestiging
Consumenten raadplegen testimonials vooral bij de aanschaf van consumentenelektronica, vakanties en boeken en films. Testimonials blijken ook een belangrijke functie te hebben bij consumenten die al een keuze gemaakt hebben; zij gebruiken testimonials als bevestiging van hun keuze. Daarnaast worden mensen in hun keuzeproces gestuurd door testimonials. "Door het volgen van social media valt heel nauwkeurig vast te stellen wat de klant beweegt en belangrijk vindt. Actieve deelname van een leverancier in een forum kan consumenten laten zien dat hun mening serieus genomen wordt," aldus Van Moorst.

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken