Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 september 2010
 

Premieanalyse bespaart u premiekosten

 
 

Bedrijven dragen soms ongemerkt teveel sociale premies af aan het UWV. ADP ontwikkelde daarom een service om deze premies voor werkgevers terug te vorderen. Het succes van deze premieanalyse is aanleiding voor een nieuw project: de gedifferentieerde premiecontrole. 

Tot 2006 heeft uitkeringsinstantie UWV in veel gevallen geen rekening gehouden met eventuele vrijstellingen of kortingen op de sociale premies die werkgevers afdragen. Veel organisaties hebben over die periode dus teveel betaald. In de meeste gevallen is het teveel betaalde bedrag terug te vorderen bij het UWV. 

Analyse

ADP onderzocht door middel van een premieanalyse of namens de werkgever premies teruggevorderd konden worden. Eerst wordt onderzocht of werkgevers teveel sociale premies hebben betaald. Is dit het geval, dan wordt er een claim ingediend bij het UWV om het bedrag terug te vorderen. "ADP voert deze dienstverlening kosteloos uit," zegt Hein Brockhoff, algemeen directeur bij ADP. "Als blijkt dat klanten geld terug krijgen omdat ze teveel premie hebben betaald, ontvangt ADP een deel daarvan als vergoeding. Een win-win situatie dus." Voor de premieanalyse inventariseerde ADP voor welke klanten de service interessant is. 

Gedifferentieerde premiecontrole

Het succes van de premieanalyse is aanleiding voor een nieuw project: de gedifferentieerde premiecontrole. Werkgevers ontvingen eind november 2009 de WGA-premiebeschikking over 2010 van de Belastingdienst. Dit is de premie voor de uitkering van mensen die gedeeltelijk arbeidsongeschikt zijn. In vrijwel alle gevallen valt deze premie 30 tot 60 procent hoger uit dan in 2009. ADP controleert of de toegekende WAO- en WIA-uitkeringslast correct is vastgesteld. Wanneer blijkt dat deze te hoog is, dient ADP een verzoek in om de bedragen terug te vorderen en de premie aan te passen.

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 
 
 
Reacties
 
Robert  |   | 
18-05-2011
 | 
14:03 uur
Het succes van premieanalyse is aanleiding voor een nieuw project...... Ik vraag me af of ADP ook deze keer weer de onderzoeken laat uitvoeren door Aon. Immers de zgn premieanalyse werd niet door ADP zelf maar door Aon uitgevoerd. Bijzonder dat Aon als verzekeringsmakeaar klaarblijkelijk meer kennnis in huis heeft dan de specialisten van ADP. Niet echt objectief dit artikel. Enerzijds laat men slechts een partij aan het woord, terwijl er veel kleinere, partijen zijn die zich bezighouden met deze dienstverlening. Anderzijds wordt er met geen woord gerept over de privacygevoelligheid in deze. Immers uit dergelijke onderzoeken komen de medewerkers met een vlekje uit het niets boven water. Bovendien dient de onderzoekende partij inzage te verkrijgen in de personeelsdossiers, waar de medewerkers zelf mede-eigenaar van zijn. Vraag me hardop af, in het kader van de privacy, of een werkgever de OR en het personeel op de hoogte brengt van het feit dat een derden (ADP), of in dit geval mogelijk zelfs een vierden(Aon), in de personeelsdossiers gaat lopen spitten. Waarom ADP zich nu pas meldt als speler op deze nichemarkt is mij een raadsel en over het no cure, no pay tarief wil men niets kwijt. Niet echt transparant en helder, zowel de dienstverlening als het artikel........

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken