Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 april 2018
 

Helft van de merken verliest omzet door namaakproducten

 
 

Een op de drie ondernemers meldt een verlies van meer dan tien procent

Bijna de helft (47 procent) van de merken verliest omzet door namaakgoederen en piraterij. Maar liefst één op de drie geeft aan dat het gaat om een verlies van meer dan tien procent. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse B2B Barometer van MarkMonitor.

Om inbreuk op een merk te voorkomen, heeft 64 procent van de bedrijven een merkbeschermingsstrategie geformuleerd. Merkbescherming moet bedrijfsbreed worden uitgevoerd, want voor een succesvolle uitwerking is een samenwerking nodig tussen de afdelingen juridische zaken, marketing en IT. Deze samenwerking is beperkt bij Nederlandse bedrijven, slechts 25 procent pakt de strategie als team aan. Toch zit Nederland hier nog ruim boven het internationaal gemiddelde (negentien procent) als het gaat om een uniforme aanpak. De meeste merken (81 procent) geven aan dat er geen team te pas komt aan het implementeren en beheren van het online merkbeschermingsprogramma. 
 
Tools en kennis
Zonder de juiste tools, software of samenwerking met externe deskundigen op het gebied van merkbescherming, is het identificeren en op waarde schatten van inbreuken moeilijk. 29 procent van de merken heeft onvoldoende kennis en tools in huis om prioriteit te geven aan inbreuken. Als gevolg daarvan geeft de helft van de Nederlandse merken (50 procent) aan dat het op waarde schatten de grootste uitdaging is met de huidige interne middelen. Gemiddeld zestien procent van de bedrijven verwijdert actief online namaakadvertenties en -producten. Nederlandse merken doen dit veel vaker dan het gemiddelde, 25 procent geeft aan actie te ondernemen op nepproducten.
Chrissie Jamieson, VP Marketing bij MarkMonitor: "Volgens het onderzoek zal merkbescherming in complexiteit blijven groeien en als gevolg daarvan is het van essentieel belang dat organisaties hun aanpak aanpassen. Merkbescherming gaat niet alleen over producten, het gaat ook om het behouden van consumentenvertrouwen en het beschermen van klanten tegen de online criminelen. Ons onderzoek weerspiegelde deze opvatting en toonde aan dat het belangrijkste doel van merkbeschermingsstrategieën is ervoor te zorgen dat hun klanten veilig zijn."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken