Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Single versus serieondernemer: de opvallendste verschillen

22 maart 2018 - ‘Single of ‘serie’: elk type ondernemer heeft zo z’n eigen uitdagingen, plannen en verwachtingen, zo blijkt uit het onderzoek ‘Ondernemend Nederland’ van Van Lanschot. "Steeds meer ondernemers komen nu op een kantelpunt van: ‘Blijf ik alles zelf doen of ga ik de dagelijkse leiding uit handen geven?"’

Met de aantrekkende economie denken ondernemers nu meer na over kopen, verkopen of overdragen aan de volgende generatie, zo blijkt uit het onderzoek dat iedere twee jaar door Van Lanschot wordt gehouden. Liefst 73 procent van de ondervraagden weet al wannéér hij of zij wil stoppen, tegenover 63 procent in 2016. Bijna 64 procent heeft zelfs al een concreet exitplan.

Zelf blijven doen of uit handen geven?
Mark Buitenhuis, die naast zijn functie als regiodirecteur binnen Van Lanschot ook verantwoordelijk is voor de ondernemerstak: "Bedrijven groeien weer dankzij de aantrekkende economie en ik merk dat steeds meer ondernemers niet alleen denken aan koop of verkoop maar ook steeds vaker op een kantelpunt komen van: ‘Blijf ik alles zelf doen of ga ik de dagelijkse leiding uit handen geven aan een Management Team’?" Volgens Buitenhuis een lastige keuze: "Naar mijn ervaring vooral voor single- ondernemers die één bedrijf hebben en daarin vaak zelf volledig de touwtjes in handen hebben. Die verantwoordelijkheid draag je toch wat minder makkelijk over. Serieondernemers zijn meer gewend om taken uit handen te geven om zich te kunnen focussen op nieuwe uitdagingen."

Serie versus single: uitdaging versus passie
Het onderzoek laat ook zien dat elke ondernemer zijn of haar eigen motivaties, plannen en verwachtingen heeft. Zo staat bij single ondernemers op de vraag waarom ze hun bedrijf zijn gestart, ‘uitdaging’ bovenaan de top drie, de serieondernemer zet in dat rijtje iets vaker ‘passie’ bovenaan. Verschillen zijn er ook in de privédoelstellingen: single-ondernemers zetten vaker een goed pensioen op nummer één (40 procent tegen 33 procent), terwijl serieondernemers dan juist ‘mooie reizen maken’ kiezen (36 procent tegen 34 procent procent). Duidelijker zijn de verschillen als we kijken naar eventuele verkoop van het bedrijf: 29 procent verwacht de onderneming aan een strategische koper van de hand te doen, terwijl de single-ondernemer eerder verkoop binnen het bedrijf verwacht (26,5 procent). Een serieondernemer is twee keer zo vaak miljonair als een single ondernemer. Kijken we hoe serie en single-ondernemers hun verdiende vermogen investeren dan is beleggen in vastgoed vooral populair bij serieondernemers: 54,7 procent belegt daarin, ten opzichte van 32,5 procent bij de single-ondernemer.

Vrouwen voorzichtiger én meer perfectionistisch dan mannen
Het onderzoek is ook uit te splitsen in mannen en vrouwen ondernemers. Daar laten de resultaten weinig verschillen zien in doelen en verwachtingen. Wel zijn vrouwen iets conservatiever op gebied van privé vermogensopbouw, zo blijkt uit het onderzoek: 41,5 procent kiest voor beleggen, tegenover 57,5 procent  bij de mannen. Buitenhuis: "Wat ik wel opvallend vind in het onderzoek, is dat vrouwen ‘Verbeteren van arbeidsvoorwaarden’ hoog in hun keuzelijst zetten van zaken die ze als ondernemer belangrijk vinden: 23 procent tegen veertien procent bij de mannen. Een ander verschil is dat vrouwen vaker dan mannen ‘perfectionistisch’ aangeven op de vraag zichzelf te omschrijven. Mannen vinden zichzelf vaker 'innovatief' dan vrouwen."
 

Doorsturen  |  Reageer  |  Nieuwsbrief

Reacties

Er zijn nog geen reacties.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.