Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
16 maart 2018
 

Werkgevers bang voor hoogbegaafde werknemer

 
 

Het bedrijfsleven slaagt er niet in zijn hoogbegaafden personeelsleden blijvend te boeien en te binden, met verstrekkende gevolgen, tot burn-outs aan toe. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Patricia van Casteren, psychologe bij Ascender.

"Veel leidinggevenden zijn bang dat een hoogbegaafde hem of haar van de troon wil stoten," stelt Van Casteren.  "Maar hoogbegaafden zijn vaak niet op zoek naar leidinggevende functie. Ze zoeken vooral naar inhoudelijke betekenisgeving en kennisverwerving."  Ze willen vaak niet eens op de stoel van de leidinggevende zitten.
 
Week van de Hoogbegaafdheid
Deze  week stond in het teken van hoogbegaafdheid. Minister Slob voor Basis- en Voortgezet Onderwijs heeft - vanuit het regeerakkoord - vijftien miljoen euro beschikbaar, te besteden aan onderwijs voor hoogbegaafde kinderen. Betere begeleiding van bijgeschoolde leraren en de mogelijkheid van een tussenjaar, van de basisschool naar het middelbaar onderwijs, zijn mogelijkheden die worden aangedragen. Eenmaal afgestudeerd en aan het werk doemt er dus een volgend probleem op: de werkgever die niet met hoogbegaafdheid om weet te gaan.
 
Onvoldoende ontgonnen gebied
Hoogbegaafdheid bij volwassenen is nog veelal onontgonnen gebied. Met haar promotieonderzoek brengt van Casteren in kaart waar de werkende hoogbegaafden behoefte aan hebben, wat ze op de werkvloer tegenkomen en wat werkgevers dus moeten doen om hoogbegaafden duurzaam inzetbaar te houden. Want dat gaat nog heel vaak mis.
 
Blijven prikkelen
Uit het promotieonderzoek van Van Casteren blijkt dat wat de hoogbegaafde werknemer wil en hetgeen de leidinggevende biedt nog mijlenver uit elkaar ligt. "Hoogbegaafden hebben behoefte aan autonomie op de werkvloer," stelt van Casteren. "Ze willen zelf bepalen hoe ze hun werkzaamheden moeten uitvoeren, waar ze dit doen, wanneer dit gebeurt en met wie ze samenwerken." Krijgen ze deze ruimte niet, dan zijn de gevolgen voor velen van hen niet te overzien. Van Casteren roept werkgevers op om hoogbegaafde personeelsleden de ruimte te geven. Ze niet te behandelen als vreemde mensen, maar goed naar ze te luisteren. Wanneer 8u ze voortdurend en op de juiste manier prikkelt, zijn het de beste werknemers die u zich als organisatie kunt wensen.
 
IQ boven de 130
Van hoogbegaafdheid is sprake bij een IQ vanaf 130. Naar schatting ruim twee procent van de bevolking, zo'n 350.000 mensen, scoort zo'n hoog IQ. Het gemiddelde IQ is 100.
 
 

 
Doorsturen »  1 reactie »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Anjo Brombacher  |   | 
19-03-2018
 | 
13:58 uur
Belangrijk werk van@Patricia van Kasteren. Zo is ook het, onder redactie van @Noks Nauta en @Rianne van der Ven verschenen “Hoogbegaafde Volwassenen” (begrijpen, zijn en doen) een aanrader voor directies en zeker HR managers. De aandacht voor hoogbegaafdheid is gelukkig groeiend. Het is belangrijk deze “afwijking van het gemiddelde” zo vroeg mogelijk te her- en onderkennen. Dat kan zowel individuen die het betreft als de maatschappij veel plezier en ‘winst’ opleveren in termen van levensgeluk, economie etc etc.. In dat kader is ook het werk van ervaringsdeskundig auteur @Suzanne Buis interessant. Zij richt zich op jonge kinderen, ouders, verzorgers en onderwijzenden.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken