Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

21 tips om een hogere positie in Google te behalen

28 februari 2018 - Voor ieder bedrijf is het een must om een hoge positie in de zoekmachines te behalen. De verkoop van bedrijven en webwinkels via internet stijgt elk jaar weer. Aan de ene kant is dit positief. Zoekvolumes stijgen en er is online steeds meer vraag naar uw producten en/of diensten.

Aan de andere kant betekent dit dat concurrentie ook de mogelijkheden van het internet ontdekken. Hoe zorgt u er dan voor dat uw website bovenaan de zoekmachine komt te staan? Het is belangrijk om voor te lopen op deze concurrentie en een toppositie te behalen. Dit is alleen makkelijker gezegd dan gedaan door de steeds veranderende technologieën en hulpmiddelen. Hoe u een goede positie behaalt is dus niet een bekende weg, maar er zijn wel tips die u al op weg kunnen helpen. Team Nijhuis heeft een onderzoek gedaan en hieruit 107 tips gevormd die u kunnen helpen aan de hogere positie in Google.
 
 
  • Zorg voor een goed verzorgd uiterlijk voor uw website
  • Als een bezoeker op uw website komt moet de eerste indruk goed zijn. Een mooie lay-out is hierbij een belangrijk onderdeel, dit zijn namelijk de grote lijnen van uw website. Een slordig ogende website zal bezoekers sneller afschrikken en hierdoor zullen de site verlaten. Een goed verzorgde website houdt bezoekers langer op de site en dit zorgt voor een lager bouncepercentage.
    Een belangrijke graadmeter is het bouncepercentage. Hoe hoger uw bouncepercentage is – met andere woorden hoe meer websitebezoekers uw website verlaten – hoe meer uw rankings negatief beïnvloed worden.
     
     
  • Het opzetten van een website heeft tijd nodig
  • Het opzetten van een website en vooral het bovenaan in een zoekmachine komen gebeurt niet zomaar. De meeste bedrijven die bovenaan staan hebben al een hoge autoriteit en draaien al een tijdje mee in de top. Het is dus niet zo dat u met een nieuwe website of pagina meteen bovenaan Google komt. Google hecht namelijk veel waarde aan autoriteit en het duurt wel even om dit op te bouwen.
     
     
  • Maak gebruik van krachtige meta-tags en descriptions
  • Als u uw pagina voor bepaalde zoekwoorden hebt geoptimaliseerd, is het daarnaast belangrijk om een titel en beschrijving toe te voegen. Deze beschrijving ziet u in de zoekmachine als u op een bepaald woord zoekt. Hoe beter en aantrekkelijker de titel en beschrijving geschreven is, hoe meer klikken u ontvangt.
     Om een goede meta-description toe te voegen kunt u gebruik maken van verschillende tools. Denk aan de Yoast plugin in Wordpress. Hierin kunt u deze titel en beschrijving opmaken en direct zien of u binnen het aanbevolen aantal tekens zit. Yoast houdt hierbij rekening met de lengte en of het zoekwoord in de titel en de beschrijving staat.
     
     
  • Verzamel links naar uw website via uw eigen netwerk
  • Het is erg belangrijk om veel – en relevante – links te verzamelen, maar het is tevens ook erg lastig. Een snelle en makkelijke manier om links te verzamelen is om dit te vragen in uw netwerk. Hierbij moet u onder andere denken aan uw klanten of leveranciers. Let er hierbij wel op dat dit relevante bedrijven voor uw business zijn. Google meet namelijk ook de samenhang tussen uw website en de website die naar u linkt.
     
     
  • Zorg voor een volledig ingevulde Mijn Bedrijf-pagina in Google
  • Door gebruikt te maken van een Mijn Bedrijf-pagina in Google kunnen bezoekers die zoeken op uw bedrijf makkelijk de bedrijfsgegevens inzien. Zo wordt het voor deze bezoeker makkelijker gemaakt om u te bellen of het bedrijfsadres in te zien.
     
     
  • Adverteren op de plekken die u wilt
  • Bij het adverteren via Google AdWords kunt u aangeven op welke plekken u dit wilt. Dit kan zowel landelijk of regionaal. Het is hierdoor mogelijk om in verschillende specifieke provincies of steden hoog in Google te komen. Dit kan zelfs al vanaf een omtrek van een paar kilometers vanuit het adres van uw bedrijf.
    Het grote voordeel van adverteren is dat u direct bovenaan de zoekresultaten komt te staan. Het ‘nadeel’ is dat u voor elke klik betaalt.
     
     
  • Voorkom negatieve reviews op uw website en zorg voor positieve reviews
  • Veel mensen weten niet dat reviews ook een belangrijk onderdeel is voor een goede SEO, maar dit is zeker wel het geval. Google ziet hoe bezoekers uw website beoordelen en dit heeft invloed op de ranking. Daarnaast nemen bezoekers vaak reviews mee in hun beslissing. Als u reviews krijgt door middel van sterren dan kunt u deze sterren in de zoekresultaten terug laten komen. Op deze manier ziet een bezoeker meteen hoe uw website beoordeeld is door andere bezoekers.
     
     
  • De titel is een belangrijk onderdeel van uw content
  • Content is king, dat staat vast. Maar wat vaak vergeten wordt is dat de titel het eerste is dat gelezen wordt én dat Google hier veel waarde aan hecht. De titel maakt zowel voor uw bezoekers als voor de zoekmachine duidelijk wat ze van uw pagina mogen verwachten. Hierdoor is het voor een toppositie in Google belangrijk dat u een sterke titel voor uw pagina bedenkt. Hierbij helpt het ook mee om uw zoekwoord – het onderwerp van uw stuk -  in het begin van de titel te zetten.
     
     
  • Zorg dat u de regels van Google kent
  • Als u weet waarom en wanneer Google websites straft dan kunt u dit makkelijker voorkomen. Google geeft onder andere straffen voor slechte backlinks, verkeerd gebruik van zoekwoorden of slechte content. De straffen van Google kunnen flink zijn en het is belangrijk deze straffen te allen tijde te voorkomen. U kunt alle regels van Google altijd terugvinden in het beleid van Google.
     
     
  • Maak gebruik van een originele 404 pagina
  • Ondanks dat de 404 pagina niet direct belangrijk is voor een hoge positie, is het toch goed om hier naar te kijken. Door middel van een goede 404 pagina kunt u uw gebruikers wellicht langer op uw site houden. Iemand kan per ongeluk op een verkeerde pagina uitkomen op uw website en op die manier direct weer weggaan. As u op uw 404-pagina meer informatie verschaft en uw bezoekers verder door de website leidt, zorgt dit ervoor dat u deze bezoekers niet direct verliest.
     
     
  • Tussenkopjes zorgen voor een goede structuur
  • Bezoekers lezen vaak vlug een pagina over, hierbij vinden ze het fijn als een pagina tussenkopjes heeft. Door middel van deze tussenkopjes krijgen de bezoekers al snel een beeld van de pagina. Deze tussenkopjes zijn niet alleen waardevol voor uw bezoekers, zoekmachines zoals Google hechten hier ook veel waarde aan, omdat het de leesbaarheid van de pagina vergroot.
     
     
  • Wees zorgvuldig met het benoemen van uw zoekwoord
  • Het is belangrijk om uw zoekwoord te herhalen op uw pagina, maar het is belangrijk hier niet in door te slaan. De aanbevolen zoekwoorddichtheid wordt geschat rond de twee tot drie procent van het aantal woorden dat u schrijft. Daarnaast zijn er verschillende plekken op de pagina waar uw zoekwoord moet voorkomen. Denk hierbij aan de titel, de H1 tag, in de eerste 100 woorden en in de (meta)discription.
     
     
  • Hoe meer kwalitatieve content hoe beter
  • Er wordt wel eens gezegd: hoe meer content hoe beter. Hier zit alleen wel een maar aan… de content moet namelijk wel hoge kwaliteit hebben. Het is dus niet de bedoeling dat u content schrijft omdat u veel content wilt creëren. Bij het schrijven van content is het belangrijk dat het ook echt waarde toevoegt voor de bezoeker en aan uw website. Hierdoor zal u ook beter beoordeeld worden door Google.
     
     
  • Maak gebruik van social media om uw bedrijf te promoten
  • Steeds meer bedrijven maken gebruik van social media en dit is helemaal terecht. Social media wordt namelijk steeds belangrijker en er zijn steeds meer gebruikers van de verschillende kanalen. Door middel van het inzetten van het de juiste kanalen kunt u makkelijk de juiste doelgroep voor uw bedrijf bereiken.
     
     
  • Zorg voor een goede leesbaarheid door middel van genummerde lijsten en opsommingen
  • Een goede leesbaarheid van uw pagina’s is erg belangrijk voor de bezoeker en voor de zoekmachines. Voor een goede leesbaarheid is het handig om gebruik te maken van genummerde lijsten en opsommingen. Denk hierbij aan een gestructureerde uitwerking van bepaalde punten. Dus in plaats van punt één, punt twee, punt drie op deze manier te vertonen, kunt u er beter voor kiezen om deze punten op te sommen
     
    • Punt één
    • Punt twee
    • Punt drie
     
     
  • Voeg afbeeldingen toe aan uw pagina’s
  • Afbeeldingen zijn om meerdere redenen goed voor een hoge score in Google. Allereest vinden bezoekers het fijner om een artikel te lezen waarin afbeeldingen toegevoegd zijn. Daarnaast beoordelen zoekmachines pagina’s met afbeeldingen beter dan pagina’s zonder. Dit geldt ook voor andere vormen van content zoals CTA’s. 
    Vergeet uw afbeeldingen niet te omschrijven. Google kan afbeeldingen niet zien, maar leest ze. Dat betekent dat ze door middel van de titel gaan kijken waarover de afbeelding zal gaan. Zorg er dus voor dat IMG_73645.jpg een naam krijgt die omschrijft wat er op de afbeelding staat.
     
     
  • Combineer uw Google Analytics met Google Search Console
  • Als ondernemer wilt u resultaat zien. U wilt weten wat de inzet van uw marketing oplevert. Het is belangrijk om uw resultaten te meten, dit kan met behulp van Google Analytics. U kunt hiermee verschillende statistieken zien zoals het aantal bezoekers in een aangegeven tijd. Als u Google Search Console hieraan koppelt kunt u ook inzien op welke zoekwoorden u gevonden bent. Dit geeft extra resultaten en zo kunt u uw zoekwoorden makkelijker bijstellen indien nodig. Op die manier kan marketing uw website verder verrijken met content die aansluit bij het gedrag van uw bezoekers.
     
     
  • Maak gebruik van Google Maps
  • Google Maps wordt extreem veel gebruikt en het wordt ook voor websites steeds belangrijker. Websites kunnen namelijk door middel van Google Maps hun locatie aangeven op de website. Zo kunnen bezoekers snel en gemakkelijk zien waar uw bedrijf gevestigd is. Google geeft daarnaast ook een hogere score aan bedrijven die gebruik maken van Google Maps.
     
     
  • Maak alle pagina’s op uw website binnen enkele klikken bereikbaar
  • Door te zorgen dat uw pagina’s binnen enkele klikken bereikbaar zijn voorkomt u dat bezoekers pagina’s niet kunnen vinden. Internetgebruikers zijn vaak haastig en hebben weinig geduld, zo zullen ze een site snel verlaten als ze iets niet kunnen vinden. Dit wilt u natuurlijk voorkomen en het is dus belangrijk om deze bezoekers op uw site te houden. Hierdoor verhoogt u ook de tijd die een bezoeker op uw website doorbrengt en die is goed voor de ranking in Google.
     
     
  • Analyseer uw website door middel van gebruikerstesten
  • Om uw website te blijven verbeteren is het belangrijk om de mening van uw gebruikers mee te nemen. Om te weten wat gebruikers van uw website vinden kunt u gebruik maken van gebruikerstesten. In deze test laat u uw gebruikers verschillende taken uitvoeren en u gaat in gesprek met de gebruikers over hoe ze uw site ervaren. Hier komen vaak verbeterpunten uit waar u zelf nog geen rekening mee gehouden had.
     
     
  • Verzamel niet te snel veel links
  • Het is voor uw Google beoordeling belangrijk om veel backlinks – dat zijn de links die vanuit andere website naar uw website gaan – te hebben. Maar nog veel belangrijker is de kwaliteit hiervan. Schrijf content die het delen op andere platforms waard is en werk op die manier rustig aan een verhoging van uw domeinwaarde. Google kan hoge straffen uitdelen als het gaat om onnatuurlijke linkbuilding. Google heeft dit namelijk snel door en het is dus belangrijk om de links in een natuurlijk tempo te verzamelen.
     
    107 tips om uw website hoger te krijgen in de zoekmachine en daar ook te blijven staan
    Door deze 21 tips te gebruiken om uw website bovenaan in Google te krijgen kunt u al een stap dichterbij de gewilde toppositie komen. Dit helpt u natuurlijk meer bezoekers te genereren en dit is een belangrijke stap. Toch is de stap die volgt misschien nog wel belangrijker, de stap om bezoekers te overtuigen tot actie. Als een bezoeker niet verandert in een lead of klant creëert u alsnog geen omzet. Het is dus belangrijk dat uw site een duidelijke boodschap heeft en de bezoekers gemakkelijk gebruik kunnen maken van uw producten of diensten. Als ook dit op orde is bent u al goed op weg naar de gewenste website die u wilt creëren.
     

    Doorsturen  |  2  |  Nieuwsbrief

    Reacties

    Online marketing

    1-03-2018 14:38  |  

    In plaats van een mooie 404 pagina is het -zij het meer werk- dit up to date te houden en zo nodig redirects te maken. Kijk in Google webmasters welke fouten er zijn en redirect de pagina's (301 - permanent) naar een zo relevant mogelijke andere pagina op je website.

    Erik Dijkman

    2-03-2018 13:46  |  

    Goed artikel! Ter aanvulling: zorg dat de website bliksemsnel wordt geladen!

    Pagespeed is een belangrijke rankingfactor. Dit was het al voor desktop, maar wordt het vanaf juli 2018 ook voor mobiele apparaten.

    Wil je weten hoe je de laadtijd van jouw website verbetert? Lees dan deze uitgebreide gids over Google PageSpeed Insights.

    Reageren

    http://
    Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
    Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
    code te wijzigen.