Ondernemen met de beste ondersteuning

Nieuws

Een professioneel thuiskantoor: vijf tips

10 januari 2018 - In 2017 telde Nederland bijna twee miljoen ondernemingen, waarvan ruim een miljoen zelfstandigen. Onder deze groep bevinden zich veel mensen die zich laten inhuren door andere zakelijke klanten, of diensten leveren bij consumenten thuis.

Maar daarnaast is er ook een grote groep die parttime of fulltime vanuit huis werkt. Wat dan niet mag ontbreken? Een professioneel thuiskantoor. Ronny Aarts van Coffee@Home geeft tips voor de inrichting hiervan.
 
De locatie van uw thuiskantoor in huis
Volgens Aarts is de locatie van uw thuiskantoor eigenlijk nog wel het belangrijkste om over na te denken. "Om geconcentreerd te kunnen werken is het fijn als u een aparte, rustige en opgeruimde ruimte ter beschikking heeft. Werken aan de keukentafel met gezinsleden of huisgenoten en huishoudelijke zaken om u heen die voor afleiding zorgen geeft bij de meeste mensen niet de beste resultaten." Aarts benoemt dat dit tevens gelijk een van de grootste knelpunten van thuiswerken oplost: "Met een aparte werkruimte creëert u een duidelijke grens tussen werk en privé, dat de productiviteit en ontspanning ten goede komt."
 
Degelijk kantoormeubilair
 Aarts vervolgt met het beschrijven van het belang van degelijk kantoormeubilair. "Zeker als u de hele dag zittend werkt, dienen de bureaustoel en de werktafel uw lichaam goed te ondersteunen. Bedenk daarnaast ook op welke plaats in de ruimte deze het best kunnen staan, zodat er voldoende daglicht en functionele werkverlichting op uw werkplek valt. Bij een professioneel thuiskantoor hoort overigens natuurlijk ook een goede bak koffie, dus bezuinig hier niet op."
 
Communicatievoorzieningen in een thuiskantoor
Verder speelt volgens Aarts ook de communicatie een grote rol bij de inrichting. "Werkt u veelal online, zorg dan voor een snelle en betrouwbare internetverbinding. Daarnaast is goede bereikbaarheid voor bijvoorbeeld klanten essentieel. Opties zijn het installeren van meerdere lijnen op hetzelfde nummer of het nemen van een nieuw vast nummer voor uw kantoor, zodat zakelijke bellers niet in contact komen met gezinsleden."
 
Organisatie in huis bij thuiswerk
Een andere tip die Aarts geeft heeft meer met de organisatie van thuiswerken te maken, dan de fysieke inrichting. "Maak met huisgenoten en familie of vrienden afspraken over pauzes en werkuren. Mensen die gezellig even langskomen ‘omdat u toch thuis bent’ of kinderen die aandacht vragen lijken klein onderbrekingen, maar verkorten de beschikbare werktijd op een dag aanzienlijk." Hij benoemt dat het ook kan helpen bijvoorbeeld een merkteken op te deur hangen als u ongestoord wilt kunnen werken.
 
Evalueer uw thuiskantoor
Naast de hierboven genoemde tips is het belangrijk om eens in de zoveel tijd te evalueren hoe uw thuiskantoor bevalt en het thuiswerken gaat. Minder productief? Ga dan op zoek naar oorzaken en pak deze aan.
 

Doorsturen  |  1 reactie  |  Nieuwsbrief

Reacties

MNprojecten

22-01-2018 15:09  |  

Degelijke raamdecoratie op kantoor is ook van groot belang voor de productiviteit.

Reageren

http://
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.