Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
9 januari 2018
 

Zzp'er steeds minder snel uitbetaald

 
 

Het duurt steeds langer voor de zzp'er zijn geld ontvangt van de opdrachtgever. Ten opzichte van vorig jaar moeten zzp'ers gemiddeld 7,2 procent langer op hun geld wachten (26,9 dagen versus 28,9 dagen).

De helft van de zzp'ers heeft er tussen de nul en tien procent van zijn uurtarief voor over om zich ervan te verzekeren dat zij hun geld wel op tijd ontvangen. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 483 zzp’ers in samenwerking met EasyStaff.

Gemiddelde wachttijd is 30 dagen
Een kleine groep van drie procent van de ondervraagden wordt gemiddeld binnen zeven dagen al betaald door hun opdrachtgever, maar de meeste zzp'ers (71 procent) moeten gemiddeld 30 dagen op hun geld wachten. Een achtste van de ondervraagden krijgt zijn geld iets sneller, namelijk gemiddeld binnen twee weken. Zes  procent geeft aan gemiddeld na anderhalve maand te worden betaald en vier procent krijgt meestal pas na 60 dagen of meer hun verdiende geld van de opdrachtgever.

De zzp’er ontvangt geld soms later dan verwacht
Ook al bent u als zzp'er zelfstandig, toch bent u afhankelijk van de opdrachtgever als het om betalingen gaat. Dit kan vervelend zijn, als het langer duurt dan u hoopt. Nadieh Smeding, manager van EasyStaff, beaamt dit: "Het zzp’er-schap is een relatief onzeker bestaan. De inkomsten zijn meestal onregelmatig. Opdrachtgevers zouden daarom extra hun best moeten doen om hun externe medewerkers tijdig uit te betalen. Helaas blijkt dit in de praktijk nog niet altijd te gebeuren," Bij dit soort problemen kan een payroll service oplossing bieden. U levert daar een (klein) deel van uw geld voor in, maar u bent er wel van verzekerd dat u altijd tijdig uw geld ontvangt.

30 procent van de zzp'ers heeft te maken gehad met wanbetaling
Een handig aspect van het gebruikmaken van een payrollconstructie, is dat u zich kunt verzekeren van een betaling. Dit kan veel tijd en energie schelen: hierdoor hoeft u niet achter de opdrachtgever aan als hij de betaling niet doet. In totaal geeft negen procent van de ondervraagden aan dat hun opdrachtgever(s) niet altijd hun betaalverplichtingen nakomt. 30 procent van de ondervraagden zegt weleens te maken te hebben gehad met wanbetaling door een opdrachtgever. Dit komt ongeveer overeen met een jaar geleden.
 
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 483 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1,1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, oktober 2017).
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken