Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
29 december 2017
 

Consumenten eisen betere bescherming tegen kopen van namaakproducten

 
 

86 procent van de consumenten wereldwijd vindt dat ze beter beschermd moeten worden door merkeigenaren tegen het kopen van namaakproducten. Alhoewel er veel online wordt gewinkeld, vreest bijna de helft van de consumenten (45 procent) dat ze tijdens de feestdagen de dupe worden van oplichters.

Dit zijn conclusies uit de Barometer 2017 van MarkMonitor. Consumenten wereldwijd zijn via het ene middel banger voor de aankoop van namaakproducten dan via het andere. Zo winkelen ze met een gerust hart in online marktplaatsen (86 procent) en mobiele apps (56 procent). Toch zijn consumenten hier niet veilig, op online marktplaatsen (42 procent) en links in zoekresultaten (vijftien procent) worden namelijk de meeste namaakproducten gekocht. Nederlanders ervaren een veilig gevoel bij aankopen via links in zoekresultaten (72 procent), maar dit is dus onterecht. Ze zijn daarentegen minder optimistisch over producten op online marktplaatsen, 55 procent vreest opgelicht te worden via dit soort websites. Winkelen via social media is nog relatief nieuw, maar ook hier zijn oplichters actief. Ongeveer tien procent van de consumenten aan via deze weg weleens een namaakproduct te hebben gekocht.
 
Gevolgen van aankoop namaakproduct
Eerlijke verkopers en kopers zijn de dupe van oplichters die namaakproducten verkopen. Als een consument een namaakproduct heeft gekocht, waarschuwt 44 procent familie en vrienden voor het merk, 25 procent is volledig afgeknapt en koopt geen producten meer van het label. 22 procent zegt dat hun perceptie van het merk negatief is beïnvloed.
Chrissie Jamieson, Vice President Marketing bij MarkMonitor: "Uit onderzoek blijkt dat kopers zich bewust zijn van de vervalsingsdreiging en dat sommigen zelfs meer dan eens slachtoffer zijn geworden. Daarnaast zijn steeds meer consumenten van mening dat bedrijven hen moeten beschermen tegen de aankoop van namaakproducten. De impact is namelijk groot op het winkelend publiek, hun portemonnee en bovendien kunnen consumenten hiermee worden blootgesteld aan gezondheidsrisico’s. Denk bijvoorbeeld aan schadelijke materialen waarvan producten zijn gemaakt of namaakmedicijnen. Voor merken zijn reputatieschade, omzetderving en verminderd klantvertrouwen de negatieve gevolgen van vervalsers. Al deze effecten onderstrepen dat de consument waakzaam moet zijn bij het online winkelen en dat bedrijven er alles aan moeten doen om hun merk en klanten te beschermen."

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken