Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 december 2017
 

Alles wat u moet weten over een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering

 
 

Zo vanaf begin december worden we ieder jaar weer helemaal overstelpt met berichten rondom de zorgverzekeringen voor het komende jaar. Gaat u ook privé weer verzekering vergelijken om te zien of de basispolis of aanvullende verzekeringen mogelijk goedkoper of met betere voorwaarden afgesloten kunnen worden?

Aangezien veel ondernemers het eind december ook wat rustiger hebben in verband met de kerstvakantie is dit mogelijk ook een goede tijd eens de zakelijke verzekeringen onder de loep te nemen. Hoe staat het bijvoorbeeld met uw bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering? Joop Kemp van Beter Verzekeren vertelt u er meer over.
 
Wat is een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering?
Kemp begint met een korte toelichting op de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. "De AVB - aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven – dekt de schade die u of uw medewerkers toebrengen aan zaken of personen. Hierbij kunt u denken aan schade of letsel die medewerkers elkaar toebrengen, schade van u of medewerkers opgelopen tijdens het werk, maar vooral schade die door u of een in uw bedrijf werkzaam persoon aan derden wordt toegebracht en schade door uw producten. Het gaat om letselschade, materiële schade of gevolgschade." Hij voegt hier nog aan toe dat dit overigens ook geldt voor schade die veroorzaakt is door onderaannemers of ingehuurd personeel. Kemp: "U voorkomt dat u voor de kosten moet opdraaien als u, uw bedrijf of medewerkers aansprakelijk worden gesteld."
 
Steeds meer risico
Volgens Kemp is een bedrijfsaansprakelijkheid echt een noodzaak tegenwoordig. "Bij schade kan het gaan om enkele tientjes, maar ook om vele tienduizenden euro’s. De laatste jaren is er een toename zichtbaar van het aantal claims, alsook de hoogte van de toegekende claims. De claimbewustheid van klanten en consumenten is erg gegroeid. Om het financieel risico af te dekken wordt daarom aanbevolen een minimaal bedrag van 2,5 miljoen euro per aanspraak te stellen. Houd overigens wel rekening met een eigen risico, waarbij vaak onderscheid wordt gemaakt voor personenschade of materiële schade."
 
Hoe zit het met vermogensschade?
Kemp ziet dat bij veel ondernemers het idee leeft dat een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering ook vermogensschade dekt. "Dit is echter niet het geval. Hebt u als ondernemer een adviserend beroep, of geldt dit voor de medewerkers binnen uw onderneming, dan dekt een beroepsaansprakelijkheidsverzekering eventuele schade. Bij een adviserende functie kunt u denken aan architect, accountant, marketingmanager, of als advies wordt gegeven over marketingacties, financiële zaken of de bouw van een pand."
De kosten voor de AVB zijn afhankelijk van het aantal medewerkers, de exploitatiekosten of hoogte van de omzet en de branche waarin u werkt. Net zoals dat voor de particuliere zorgverzekering het geval is, geldt ook hier dat u door een goed vergelijk tussen premies en voorwaarden een hoop kunt besparen.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken