Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 december 2017
 

Niet uren maar resultaat en competenties tellen bij aansturing zp’ers

 
 

De aansturing van zelfstandig professionals zou minder op uren gericht moeten zijn. Output en competenties behoren daarentegen centraal te staan bij managers. Dit blijkt uit het trendonderzoek van FastFlex over het managen van zelfstandig professionals.

Zo geeft 40 procent van de ondervraagden aan dat zp’ers niet op het aantal uren, maar op het behaalde resultaat en de KPI’s beoordeeld en aangestuurd moeten worden. Een bijna even grote groep geeft aan dat door snelle veranderingen, bijvoorbeeld op het gebied van IT, de zp’er juist vooral op competenties beoordeeld moet worden. Door snelle veranderingen is ervaring immers minder belangrijk en de output onzeker. De kleinste groep (zeventien procent) is van mening dat uren nog wel centraal moeten staan bij het aansturen van zp’ers.

Drie belangrijkste eigenschappen voor leiders
De flexibiliserende arbeidsmarkt stelt andere verwachtingen aan leiderschap. Managers komen in aanraking met vele arbeidsvormen, die verschillende leiderschapskwaliteiten vereisen. Bij de aansturing van zelfstandig professionals staat vertrouwen met stip op één. 50 procent zet dit in de top drie belangrijke eigenschappen. Leiders moeten een cultuur creëren waarin medewerkers zich veilig voelen, input durven geven en achter de organisatiedoelstellingen staan. Daarnaast wordt het gewaardeerd als managers iedere medewerker ervan bewustmaken dat zijn bijdrage relevant is voor het behalen van de organisatiedoelstelling, zodat werkplezier en bevlogenheid worden vergroot (37 procent). Ook vooruitkijken en anticiperen zijn belangrijke eigenschappen voor leiders (33 procent). Kennis van de markt hebben en daarop inspelen is cruciaal. Opvallend is dat gerichtheid op de relatie niet belangrijk wordt gevonden. Hiermee wordt bedoeld dat leiders aanspreekbaar zijn voor iedere medewerker en zorgen dat iedereen zich betrokken voelt (zeven procent).

Output en competenties
Niels Huismans, Business Development Manager bij FastFlex: "De flexibiliserende arbeidsmarkt zet managers er steeds vaker toe aan om aan te sturen op output en competenties in plaats van op uren. Dit wordt nog lang niet door alle organisaties omarmd, maar het is zeker een trend die de komende jaren voort zal zetten. Daarnaast vereist het nieuwe arsenaal aan arbeidsvormen ook nieuwe vormen van leiderschap. Zo vereist een mix van arbeidsrelaties dat leiders de gelijkheid bewaken, ondanks de verschillende contractvormen. Het kan namelijk zo zijn dat een vaste medewerker op input – denk aan gewerkte uren, inzet en motivatie – wordt aangestuurd en een zelfstandig professional op output. Aansturing van een zelfstandig professional is sowieso al anders; hij zal altijd minder gestuurd (mogen) worden. Er moet een cultuur worden gecreëerd waarin dit geen frustratie veroorzaakt, maar waarin het personeel inziet dat er een mooie mix op de werkvloer ontstaat. Uiteindelijk leidt het samenbrengen van diverse karakters, competenties en ervaringen tot het beste eindresultaat."

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken