Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 december 2017
 

Vijftien tips om financieel gezond te worden en te blijven

 
 

Het is voor ondernemers soms lastig om het hoofd boven water te houden en het is niet altijd even makkelijk te achterhalen waar het aan ligt in de organisatie. Dit artikel bevat vijftien tips van Dirk Jan van Arragon om als ondernemer financieel gezond te worden én te blijven.

De auteur geeft tips gegeven vanuit verschillende vakgebieden, omdat er meerdere mogelijkheden zijn om financiële gezondheid te realiseren. Hij schreef dit artikel met behulp van vakdeskundigen op gebied van bedrijfsadministratie, HR en management.
De tips zijn bedoeld voor startende ondernemers, maar ook voor ervaren ondernemers zitten er nuttige tips bij. Met deze vijftien tips om financieel gezond te worden én te blijven worden (startende) ondernemers een helpende hand geboden.

Tip 1: Wees betrouwbaar
Zorg, zeker in het begin, voor een snelle betaling aan uw leveranciers. "U maakt daarmee een betrouwbare indruk en dat zal zeker in uw voordeel werken als een snelle betaling incidenteel niet mogelijk is

Tip 2: Wees assertief met de betalingen van uw klant
Schroom niet uw klant op te voeden en stuur hen maandelijks herinneringen van openstaande facturen. Zodra uw klant weet dat u regelmatig herinneringen verstuurt, zal hij/zij ook geneigd zijn eerder te betalen. Bovendien maakt u daarmee ook een professionele indruk. De gedachte dat de klant geïrriteerd raakt door uw herinnering is onjuist. Wees u ervan bewust dat uw klant in gebreke blijft, niet u.

Tip 3: Herken het verschil tussen goed vakmanschap en goed ondernemerschap
Besef dat het zijn van een goede vakman/vrouw, niet hetzelfde is als het zijn van een goede ondernemer. Er komt meer kijken bij het ondernemerschap dan het uitvoeren van uw vak. U kunt veel inhuren, maar het goed kunnen interpreteren van uw financiële cijfers is van levensbelang. Een overzicht eens per jaar is onvoldoende. Minimaal moet u een kwartaaloverzicht hebben. Maandelijks is nog beter.

Tip 4: Let op dat uw inkomen wordt vastgesteld op basis van uw jaarcijfers
Indien u een vast bedrag vanaf uw zakelijke rekening naar uw privérekening overboekt, besef dan dat dit een voorschot is. Dit houdt in dat een opgenomen voorschot in feite  geleend is van de onderneming.
Er kan dus een restschuld aan de onderneming overblijven bij te hoge voorschotten. Zeker als u voor de onderneming vreemd geld gebruikt, is het verstandig de privé opnames in evenwicht te houden met de verwachte winst.

Tip 5: Houd werk en privé gescheiden
Zorg voor een aparte zakelijke bankrekening. De privérekening ook voor het zakelijk verkeer gebruiken, geeft geen enkel inzicht in de financiën van uw bedrijf. De stand van de zakelijke rekening geeft al wat inzicht in de inkomsten en uitgaven, zonder dat u de boekhouding raadpleegt.

Tip 6: Lenen en leasen kost absoluut geld!
Zeker indien u wat privévermogen heeft, is het goedkoper daarvan wat aan de zaak uit te lenen voor aanschaf van duurzame middelen, zoals machines, auto’s en dergelijken. Lenen en leasen is altijd duurder. Beperk daarom wat u leent!

Tip 7: Let goed op uw eigen secundaire arbeidsvoorwaarden
Zorg dat u uw arbeidsongeschiktheid op orde heeft. Mocht u enige tijd uit de running zijn, dan lijdt uw bedrijf hier niet onder. Zo blijft uw bedrijf financieel gezond.

Tip 8: Zorg voor uw eigen ontwikkeling in (verkoop/financiële) vaardigheden of koop het in
Uiteraard kunt u zelf voor uw acquisitie zorgen. Maar u kunt ook gebruik maken van gespecialiseerde bedrijven die voor u op maat bellen. Die bedrijven kunnen u vaak ook coachen om betere verkoopgesprekken te voeren.

Tip 9: Heeft u personeel? Wees er dan zuinig op!
Het behouden van goed personeel is een vak. Het eerlijk en efficiënt omgaan met verzuim is dat ook. Zorg voor goede arbeidsomstandigheden, voorwaarden en hulp van arbeidsrecht. Laat u desgewenst adviseren door een HR deskundige. Wim Rietveld noemt als voorbeeld: "Bij 100 medewerkers is één procent minder verzuim op jaarbasis een netto bedrag van minstens 50.000, wees daarom zuinig op uw personeel".

Tip 10: Kies het juiste moment en neem niet meteen mensen in dienst
"Tijdelijke medewerkers via een uitzendbureau of een payrollbedrijf in dienst nemen is een slimme keuze," aldus Sylvia ter Wal. Wanneer u uiteindelijk een medewerker heeft gevonden die u wilt behouden, zorg dan dat u de arbeidsovereenkomst en -voorwaarden laat samenstellen door iemand die daar verstand van heeft.
 
Tip 11: Ga af en toe met een P&O expert om de tafel
Een P&O expert helpt u de basis neerzetten voor uw personeelsbeleid en behoedt u voor de veelgemaakte fouten. Zo houdt u grip op de groei en de risico’s die ondernemen (met personeel) met zich mee brengen. En, u betaalt niet meteen de hoofdprijs, want u besteedt er geen twintig uur per week aan.

Tip 12: Herzie jaarlijks langlopende contracten
Ga altijd in de eerst maand van het nieuwe jaar langs wat u kwijt bent aan vaste lasten. Denk bijvoorbeeld aan telefonie, energie, abonnementen, accountant en dergelijke. Vaak valt er een voordeel te behalen door nieuwe contracten af te sluiten of door over te stappen.

Tip 13: Flexibiliteit in onderscheidende factoren
Jeroen Paul Nijmeijer van Rijnconsult stelt het volgende: "Om te blijven onderscheiden als organisatie draait het om realisatiekracht en wendbaarheid in de organisatie." Deze flexibiliteit kunt u uw mensen aanleren. Maar ze zijn gewend om in patronen te werken, dus begeleid u w mensen dan ook intensief om een nieuwe werkwijze te implementeren. De omloopsnelheid van idee naar product kan omhoog door steeds meer met de klant behoeftes af te stemmen. Betrek uw klant, maar ook uw leveranciers, in uw organisatie. Hierdoor werkt u doelgerichter en levert uw werk meer op.

Tip 14: Denk na over risico’s en onderneem acties
Wees eerlijk over wat er mis kan gaan bij uw onderneming en neem maatregelen. Wees niet overoptimistisch. Debiteurenbeurs stelt dat veel risico’s te beperken zijn door ze te verzekeren. Laat dat dan niet na! De premie staat vaak niet in verhouding tot een mogelijk verlies.

Tip 15: Werk uw prognoses bij en wees reëel
De toekomst staat niet vast. Daarom is het belangrijk aan het eind van elke maand uw korte termijn prognose bij te werken. Dan weet u waar uw saldo naar toe gaat en kunt u tijdig ingrijpen indien nodig. Maar heeft u wel echt een reële prognose gemaakt? Weet u zeker dat u dat gaat halen? Trek dan eens twintig procent of 30 procent af van de omzet. Wat blijft er dan over? Niet pessimistisch bedoeld, maar negen van de tien prognoses komt nu eenmaal niet uit.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken