Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 december 2017
 

Vier op de tien boeren krijgen geen persoonlijk advies van leverancier

 
 

38 procent van de Nederlandse boeren geeft aan dat zij geen persoonlijke aanbiedingen en advies op maat krijgen van hun leveranciers. Dat terwijl advies dat is toegespitst op de individuele situatie van de boer veel voordelen oplevert.

Dit blijkt uit onderzoek van CRM Partners, waarin 507 boeren uit Nederland, Engeland en Duitsland gevraagd werden naar hun relatie met toeleveranciers. Kijkend over de grens tekenen de verschillen zich duidelijk af: in Duitsland scoren leveranciers hoog, daar zegt 90 procent van de agrarisch ondernemers wel persoonlijke aanbiedingen en advies te ontvangen van hun leverancier. In Engeland komt dit percentage uit op 68 procent.
De respondenten is ook gevraagd in hoeverre de leverancier op de hoogte is van hun bedrijfsvoering. Het merendeel van de Nederlandse boeren geeft aan dat dit bij de meeste leveranciers goed geregeld is. Echter is deze kennis over de bedrijfsvoering vaak ondergebracht bij één persoon.

Data delen?
Aan de respondenten van dit onderzoek is daarnaast gevraagd of zij vinden dat leveranciers klantinformatie met elkaar moeten delen om de dienstverlening te optimaliseren. Het merendeel van de Nederlandse en Duitse agrarisch ondernemers is het daarmee eens, respectievelijk 69 procent en 63 procent. In Engeland zijn ze minder enthousiast over deze werkwijze, daar vindt slechts 46 procent informatiedeling een goed idee.
Herman Bodewes, manager van het AgriLab bij CRM Partners: "Ondernemers in de agrarische sector hebben een steeds grotere behoefte aan (management)informatie waarmee zij het reilen en zeilen van hun bedrijf ad hoc kunnen bijsturen. Denk bijvoorbeeld aan hittestress bij koeien. Wanneer de thermometer een aantal dagen achter elkaar hoge temperaturen aangeeft, ligt het risico van oververhitting en lage melkproductie op de loer. Bij temperaturen hoger dan 25 graden is het zaak om koeien aan het eten te houden, waarbij een speciaal rantsoen met extra vitaminen en mineralen raadzaam is. Leveranciers spelen een belangrijke rol in het voorkomen van hittestress door gericht advies te geven. Met behulp van een simpele sms kunnen boeren worden geattendeerd op extreme weersomstandigheden en de daarmee samenhangende risico’s. Reden te meer dus voor adviseurs om alle klantinformatie goed te registreren."

Het volledige onderzoeksrapport ‘Klantrelaties in de agri’ inclusief de onderzoekverantwoording is hier te downloaden.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken