Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
21 december 2017
 

Sterke stijging impersonatieaanvallen

 
 

Cybercriminelen gebruiken steeds vaker impersonatietechnieken voor het omzeilen van e-mailbeveiligingssystemen. Dat blijkt uit het Email Security Risk Assessment (ESRA)-rapport van Mimecast, specialist op het gebied van e-mailsecurity en -archivering.

Bij een impersonatieaanval doet een cybercrimineel zich voor als iemand anders, vaak een persoon met een hoge functie binnen de organisatie. Via een authentiek ogende e-mail vraagt de aanvaller aan een nietsvermoedende medewerker om bijvoorbeeld een grote som geld over te maken.

Stijging van bijna 50 procent
Veel bedrijven hebben hun e-mailbeveiliging ingericht op het voorkomen van malwarebesmettingen. Aanvallers zijn daardoor op zoek gegaan naar nieuwe manieren om slachtoffers te maken. Dit zien we terug in de cijfers. Het aantal malwareaanvallen via e-mail nam het afgelopen kwartaal wereldwijd met 'slechts' vijftien procent toe. Het aantal impersonatieaanvallen groeide in diezelfde periode echter met bijna 50 procent. Bovendien bleken e-mailbeveiligingssystemen bijna zeven keer zoveel impersonatieaanvallen te missen als malwareaanvallen.
Deze bevindingen liggen in het verlengde van een recente PhishMe-studie. Daaruit bleek dat ongeveer twee derde van de ondervraagde IT-managers te maken had met een veiligheidsincident dat voortkwam uit een misleidende e-mail.
 
Effectieve misleiding
"Impersonatieaanvallen zijn een gemakkelijke en effectieve manier om nietsvermoedende slachtoffers te misleiden. Hackers winnen vertrouwen met een combinatie van social engineering en technische middelen," zegt Ed Jennings, chief operating officer bij Mimecast. "Dit laatste ESRA-rapport onthult dat veel e-mailbeveiligingsoplossingen zeer kwetsbaar zijn voor deze moeilijk te detecteren aanvallen. Cybercriminelen weten dat traditionele e-mailbeveiligingsdiensten hun mogelijkheden verbeteren om malware te stoppen, maar ineffectief blijven tegen impersonatie."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken