Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
5 december 2017
 

Consument doet geen zaken meer met bedrijf waar een datalek heeft plaatsgevonden

 
 

Tweederde consumenten bang om slachtoffer te worden van datalek

Wereldwijd is tweederde van de consumenten bang dat zij in de nabije toekomst slachtoffer worden van een datalek. Nederlandse en Belgische consumenten kennen beduidend minder angst, 56 procent geeft aan bang te zijn om slachtoffer te worden van een datalek.

Ondanks deze bezorgdheid beveiligen consumenten zichzelf niet goed. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan (56 procent) hetzelfde wachtwoord te gebruiken voor verschillende online-accounts, onder Nederlanders en Belgen is dit aantal iets lager (48 procent). Zelfs wanneer bedrijven beveiligingsoplossingen zoals two-factor authentication aanbieden, geeft 41 procent van de consumenten aan hier geen gebruik van te maken. Dit blijkt uit een onderzoek van Gemalto onder meer dan 10.000 consumenten wereldwijd.
 
Bedrijven verantwoordelijk
Een meerderheid van de consumenten (62 procent) vindt dat bedrijven die hun gegevens bewaren de grootste verantwoordelijkheid dragen voor de beveiliging ervan. Een grote meerderheid van de consumenten (93 procent) neemt of overweegt juridische stappen te ondernemen tegen het bedrijf wat verantwoordelijk is voor het bewaren van de data. 47 procent van de Nederlandse en Belgische ondervraagden heeft al eens juridische stappen ondernomen. Daarnaast doet het grootste deel (70 procent) van de consumenten niet langer zaken met bedrijven die slachtoffer zijn geworden van een datalek. Bedrijven worden door dit sentiment gedwongen om extra stappen te nemen om consumenten te beschermen en om beveiligingsmaatregelen te implementeren. Ook moeten de bedrijven de consumenten wijzen op de voordelen van deze beveiligingsmaatregelen.

Verantwoordelijkheid
"Consumenten leggen de verantwoordelijkheid voor de beveiliging van hun gegevens graag neer bij bedrijven, ze verwachten dat hun gegevens veilig worden bewaard zonder er zelf enige moeite voor te doen," aldus Dirk Geeraerts, identity and data protection expert bij Gemalto. "In het kader van de komende gegevensverordeningen zoals de Europese regelgeving rondom gegevensbescherming is het nu aan bedrijven om ervoor te zorgen dat consumenten gebruikmaken van geboden beveiligingsmaatregelen, om de eigen data te beschermen. Het is niet langer voldoende om oplossingen als two-factor authentication aan te bieden als een optie. Consumenten moeten verplicht gebruikmaken van deze maatregelen, anders krijgen bedrijven niet alleen op financieel gebied de rekening gepresenteerd, maar krijgen ze ook te maken met juridische procedures."

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
Maandagmorgen staat alles op z’n kop! is een no-nonsense managementboek dat je helpt concrete stappen te zetten om je marktkracht te vergroten. Een verademing na al die hypes over Agile, Scrum en Holacracy. Een down-to-earth boek waarmee je als ondernemer bereikt wat je wilt bereiken. Want het is niet zo moeilijk als de goeroes je willen laten geloven: ‘Het geheim zit in jouw besluit om maandagmorgen direct aan de slag te gaan’.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 269.09 -1.84 %
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
BAM groep ko 3.55  2.9 %
Yatra 4.5  -22.2 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Arcadis 17.88  -5.5 %
Meer beurs