Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
30 november 2017
 

Zzp'er schat belastingvoordeel fiscale jaarruimte te laag in

 
 

Bijna alle zzp’ers (91 procent) schatten het belastingvoordeel van het gebruik van de fiscale jaarruimte te laag in. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd door GfK in opdracht van BrightPensioen en Allianz.

Bijna twee derde (63 procent) van de zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is.
 
Zzp’ers laten veel geld liggen
Sjaak Zonneveld, commercieel directeur van BrightPensioen: "We hebben gevraagd hoeveel procent men denkt extra te moeten inleggen om hetzelfde resultaat te halen zonder het fiscale voordeel. Het juiste percentage is tot 50-60 procent. Maar negen procent van de zzp’ers heeft dat goed. De rest denkt veel minder extra in te hoeven leggen. 24 procent denkt zelfs dat een extra inleg tot tien procent al genoeg is om het misgelopen fiscale voordeel door jaarruimtegebruik te compenseren. Zzp’ers die wel jaarruimte hebben maar dit niet gebruiken, laten veel geld liggen."
 
Gebrek aan kennis over fiscale jaarruimte
Bijna twee derde (63 procent) van de zzp’ers weet niet wat fiscale jaarruimte is. Onder zzp’ers tussen 25 en 35 jaar is dat zelfs 77 procent. En dat terwijl die fiscale jaarruimte de kans biedt om fiscaal vriendelijk een aanvullend pensioen op te bouwen. U krijgt allereerst de betaalde belasting terug over de inleg (en als u met pensioen gaat betaal u minder belasting door de zogenoemde omkeerregel). Daarnaast betaalt u over deze pensioenpot geen vermogensbelasting.
 
Opbouw pensioen
Zonneveld: "Voor zzp’ers die starten met de opbouw van een eigen pensioenpotje, is het belastingvoordeel een belangrijke trigger. Dit weten we uit onderzoek onder onze bestaande deelnemers. Dat zzp’ers zo weinig doen aan hun pensioen wordt gezien als groot probleem. Ook in politiek Den Haag. Dit onderzoek toont aan dat een campagne door de overheid, die de fiscale voordelen van pensioensparen voor zzp'ers onder de aandacht brengt, effectief zal zijn om dit probleem aan te pakken."
 
Fiscale jaarruimte
Ruim een derde (35 procent) van de zzp’ers denkt dat fiscale jaarruimte te maken heeft met hele andere zaken zoals de verhouding zakelijke - privé autokilometers of het berekenen van de hoogte van een arbeidsongeschiktheidsverzekering.
 61 procent van de zzp’ers die wel weet wat fiscale jaarruimte is, weet echter niet hoe ze dat kunnen berekenen.
38 procent laat het door zijn accountant berekenen. Een kwart van deze groep heeft nog nooit zijn jaarruimte berekend of laten berekenen.
 
Zelf jaarruimte berekenen? 24 procent vindt dat makkelijk
Van de zzp’ers die weten wat fiscale jaarruimte is, berekent 37 procent het zelf. Een kwart (24 procent) vindt het makkelijk te berekenen en dertien procent vindt het moeilijk. Als zzp’er moet u voor een groot deel zelf zorgen voor uw pensioen. U hebt na pensionering natuurlijk recht op een AOW-uitkering, maar u moet zelf regelen dat u ook andere pensioeninkomsten hebt. De jaarruimte is het deel van je inkomen dat u fiscaal vriendelijk opzij mag zetten voor uw pensioen. Naast de jaarruimte heeft u de mogelijkheid de zogeheten reserveringsruimte te benutten. U mag de niet-gebruikte jaarruimtes van de afgelopen zeven jaar alsnog ‘inhalen’. Zzp’ers hebben nog maar enkele weken om de jaarruimte voor 2017 te benutten en zo een flink belastingvoordeel te behalen. Er zijn handige tools waarmee u zelf kunt berekenen wat uw jaar- en reserveringsruimte is.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken