Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
27 november 2017
 

Ouder winkelpersoneel beter voor klant én omzet

 
 

Met het oog op de komende feestdagen zouden winkeliers niet op zoek moeten gaan naar jong tijdelijk winkelpersoneel maar juist oudere verkopers moeten aannemen: die leveren aantoonbaar meer omzet op.

Klanten vinden het bovendien prettiger geholpen te worden door een verkoper met wat meer kennis en senioriteit, zo blijkt uit een onderzoek van Plus Magazine. Voor driekwart van de ondervraagden kan een goede winkelverkoper of -verkoopster zelfs een reden zijn om niet online te gaan shoppen.

Betere luisteraars
Oudere verkopers zijn minder gefocust op het verkopen van een specifiek product, luisteren beter naar de wensen van de klant en verkopen daardoor aantoonbaar meer. Dit bleek een paar jaar geleden al uit onderzoek van de Technische Universiteit Eindhoven. Redacteur Lenny Langerveld van Plus Magazine: "Wij vonden dat interessante uitkomsten en we hebben onze lezers gevraagd naar hún winkelervaringen met ouder en jonger personeel. En ook daar zijn opmerkelijke resultaten uitgekomen."

Goede verkoper wint van online
Zo hebben volgens Langerveld fysieke winkels met oudere verkopers een betere kans in de strijd tegen het online shoppen: "Voor driekwart van de ruim 700 ondervraagde Pluslezers kan een goede verkoper of verkoopster een reden zijn om niét te kiezen voor een online winkel. "Bovendien," zo concludeert Langerveld, " dat men ergens goed is geholpen, is voor maar liefst 96 procent van de ondervraagden een reden om terug te komen. Dus juist nu, rond de feestdagen, kan een oudere verkoper in de winkel een groot verschil maken."

Kennis van zaken telt
Uit het onderzoek blijkt ook dat we kennis van zaken het belangrijkste vinden. Zo'n 55 procent van de Pluslezers vindt daarbij dat oudere verkopers méér van de producten weten dan hun jongere collega's. Zo'n 40 procent vindt dat oudere verkopers ook beter meedenken. Als ze in een winkel kunnen kiezen, kiest 40 procent voor de oudste verkoper, drie procent voor de jongste verkoper en 54 procent maakt het niet uit. Vooral in een kledingzaak, schoenenwinkel, lingeriezaak of brillenwinkel wordt een meerderheid van de ondervraagden liever geholpen door iemand met meer senioriteit.

Vaardigheden doorgeven
Volgens Langerveld zijn er gelukkig ook wel winkels en winkelketens die de voordelen van ouder personeel inzien: "Bij de Hema bijvoorbeeld weten ze dat veel klanten een voorkeur hebben voor een wat ouder iemand. Mensen die lang in dienst zijn, worden daar gekoesterd. Ook zorgt de Hema ervoor dat deze mensen hun vaardigheden doorgeven aan jongere medewerkers. Ik hoop dat dit onderzoek een steun is bij toekomstige sollicitaties van 45-plussers die in een verkoopfunctie willen gaan werken."
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken