Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
24 november 2017
 

Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

 
 

23 procent van de jongeren heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen.

Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday, het kortingsfestijn dat overgewaaid is vanuit de Verenigde Staten en waar vandaag weer veel (vooral online) winkels aan meededen. 

Minder vaak dagje winkelen
De gemiddelde Nederlander is overigens een groot liefhebber van winkelstraten, maar liefst 79 procent zegt er problemen mee te hebben als er alleen nog maar online geshopt zou kunnen worden. Toch zegt iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlanders minder vaak een dagje te winkelen vanwege het ruime aanbod aan webshops. Onder jongeren bedraagt dit percentage 59 procent. "Jongeren bestellen steeds vaker spullen online," aldus Vince Franke van Acties.nl. "Wanneer je het echt wil, is het tegenwoordig niet eens meer nodig je huis te verlaten nu men zelfs boodschappen online kan doen."

Irritaties tijdens het winkelen
Een van de grootste irritaties onder Nederlanders blijkt opdringerig personeel te zijn; 80 procent van de ondervraagden geeft aan dit vervelend te vinden. Voor iets meer dan vier op de tien (44 procent) is dit zelfs een reden om vaker online te shoppen. Jongeren zijn hierin met 58 procent de absolute koplopers. Een andere grote irritatie tijdens het shoppen is drukte; voor de helft van de Nederlanders (49 procent) de reden om de uitverkoop te mijden. Franke: "Niet gek dat online shoppen nog steeds aan populariteit wint. Niet alleen om iets te zoeken wat u echt nodig hebt, maar ook om gewoon een beetje rond te kijken. In een webshop heeft u namelijk nooit te maken met drukte of opdringerig personeel, en houden ze er geregeld een permanente sale op na." 

Black Friday 
Ook Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving waarop winkels in de Verenigde Staten stunten met spectaculaire kortingen, is in Nederland in opmars. In de afgelopen jaren doen steeds meer Nederlandse winkels hieraan mee. En met succes, zo blijkt uit het onderzoek; 63 procent van de ondervraagden ziet graag dat er meer Nederlandse bedrijven meedoen aan Black Friday. Onder jongeren stijgt dit percentage zelfs tot 72 procent. Twaalf procent van de Nederlanders zegt zijn kerst- en sinterklaasinkopen te doen tijdens Black Friday. Wederom scoren jongeren met achttien procent fors hoger. "In Nederland speelt Black Friday zich voornamelijk af op het internet," aldus Vince Franke. "Wellicht is het een kwestie van tijd voordat fysieke winkels zich hier ook in gaan mengen."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken