Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
20 november 2017
 

Ondernemers krijgen te weinig waardering

 
 

Ruim een op de tien ondernemers (dertien procent) voelt zich onvoldoende gewaardeerd in zijn werk in vergelijking met collega-ondernemers. Zij zouden graag meer trouwe klanten zien, meer complimentjes van collega’s ontvangen en goede online recensies krijgen.

Loyale klanten maken ondernemers het meest blij. Ruim twee op de drie ondernemers ervaart wel voldoende waardering. Dat blijkt uit de Ondernemersbarometer van Allianz, een jaarlijks onderzoek naar de diepere drijfveren, zorgen en afwegingen van ondernemers. Aan het onderzoek namen ruim 1.100 zzp’ers en mkb’ers deel.

Loyale klanten grootste compliment
Loyale klanten zorgen voor een blije mkb’er. Zij zijn de belangrijkste groep die zorgt voor waardering bij mkb’ers, gevolgd door tevreden medewerkers. De derde factor die zorgt voor waardering verschilt per type mkb’er. Voor klein mkb’ers is dit de winst; groot mkb’ers worden eerder blij van de groei van het bedrijf. Bij zzp’ers staan loyale klanten (81 procent) ook met stip op de eerste plaats, gevolgd door complimenten van andere ondernemers (28 procent) en winst van het bedrijf (26 procent). Groei van het bedrijf en goede recensies via internet nemen bij zzp’ers respectievelijk de vierde en vijfde plaats in.

Bedrijfsgroei
Mkb’ers hechten veel meer waarde aan de groei van hun bedrijf dan zzp’ers. Bij complimenten van andere ondernemers is dat precies andersom. Ondernemers uit het groot mkb hechten daar beduidend minder waarde aan. Bij hen staat de factor ‘complimenten’ op plek vijf.
"Juist niet-materiële zaken zoals een gevoel van waardering zijn vaak de belangrijkste drijfveren voor ondernemers," zegt Geert Deschoolmeester, Directeur Market Management bij Allianz. "Geld is fijn, maar niet zaligmakend. Een simpel complimentje geeft vaak meer energie. Het onderzoek laat zien dat we onze waardering vaker moeten laten blijken, verbaal én online en of we nu klant zijn of collega-ondernemer."

Onaardige opdrachtgever krijgt geen hulp
Dat ondernemers maar deels belang hechten aan winst en groei blijkt ook uit hun mening over opdrachtgevers. Ruim een op de vijf (22 procent) heeft wel eens ‘nee’ verkocht omdat de opdrachtgever niet leuk of aardig bleek. Voor één op de drie (32 procent) is een opdracht die niet past bij het bedrijf een reden om er niet op in te gaan. Zzp’ers en klein mkb’ers zien dit eerder als een reden om een opdracht af te wijzen dan ondernemers uit het groot mkb.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs