Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
15 november 2017
 

Modemerken laten kansen liggen bij bezorging

 
 

Modemerken laten nog kansen liggen bij de bezorging van orders, met name in hun aanbod aan bezorgopties. Zo wordt bezorging op dezelfde dag en levering op zondag nog niet breed aangeboden. Dit blijkt uit een rapport van Paazl

Het rapport laat de resultaten zien van een analyse over de bezorging van online moderetailers uit de Benelux en biedt interessante inzichten voor de webshop-leveringen richting de feestdagen
 
Keuze in bezorgmoment beperkt
Levering buiten kantooruren blijkt zeldzaam onder de geanalyseerde webshops. Slechts twaalf procent laat desgewenst ‘s avonds leveren, en maar acht procent op de zondag. Dit terwijl 22 procent van de Nederlanders voorkeur geeft aan levering in de avond (Postnord, 2016). Zelf een bezorgdag kunnen aanwijzen is met vijftien procent ook nog een zeldzaamheid. Same-day delivery (vandaag besteld en vandaag in huis) is met zestien procent iets beter vertegenwoordigd bij de onderzochte webshops.
 
Weinig mogelijkheden voor alternatief bezorgadres
Hoewel bezorging op het gewenste (thuis)adres de grootste voorkeur heeft voor consumenten, zijn pick-up points een goed alternatief voor hen die overdag werken. Toch biedt slechts een derde van de webshops de mogelijkheid om een pakketje in de buurt af te halen. Daarnaast wordt de kans om klanten naar de fysieke winkels te leiden nog onvoldoende benut. Slechts 38 procent van de verkopers met offline winkels biedt hun eigen winkeladres aan als afhaallocatie van online bestellingen.
 
Gratis bezorgen en retourneren
Qua bezorgkosten gaan de webshops beter mee in de wensen van hun klanten: gratis bezorging is bij 93 procent aan de orde. Hierbij biedt 58 procent gratis bezorging aan boven een bepaald bestelbedrag; bij 35 procent is dit geheel gratis. Gratis retourneren is bij 58 procent van de webshops mogelijk.
 Bernard Schreiner, CEO van Paazl, ziet ondanks de verbeterpunten dat veel webshops op de goede weg zijn en is optimistisch gestemd: "Gratis bezorging staat simpelweg bovenaan het wensenlijstje van de consument. Het zijn de speciale momenten, zoals straks rond de feestdagen, dat consumenten graag de portemonnee trekken voor extra snelle bezorging of een nauwkeurig bezorgmoment. Dat laatste kan nog te weinig."
 
Koplopers
De webshop van Miss Etam komt op bezorggebied als beste uit de analyse, gevolgd door Zalando en Van den Assem. Vooral jongere modemerken, voor wie hun eigen webshop wellicht nog bijzaak is, kunnen grote stappen maken. Schreiner: "Wat de koplopers goed begrijpen is dat bezorging in de eerste plaats thuishoort onder marketing. Duik als afdeling logistiek en e-commerce dus eens vaker samen in een brainstorm om te bedenken hoe u bezorging beter laat aansluiten op de merkbeleving die u wil creëren."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken