Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
7 november 2017
 

Centraal klantbeeld voorlopig utopie in retailsector

 
 

Retail werkt hard aan centraal klantbeeld

Slechts acht procent van de retailers heeft een centraal klantbeeld, terwijl het belang hiervan door vrijwel alle retailers wordt onderschreven. 79 procent geeft aan dat er hard aan wordt gewerkt, maar dat er nog geen sprake is van een volledig centraal klantbeeld.

De overige dertien procent is er niet mee bezig. Dit blijkt uit Europees onderzoek van SAP Hybris in samenwerking met PwC en SAP ‘Customers are calling the shots’, onder circa 300 retailers en 2.100 consumenten. 
 
Omnichannel ervaring
Een groot struikelblok op weg naar een centraal klantbeeld is de slechte doorstroom van data binnen organisaties. Er heerst veel ontevredenheid op het gebied van datadeling binnen bedrijven. 66 procent geeft aan dat dit veroorzaakt wordt door organisatorische silo’s, waar de data in vast blijft zitten. Hierdoor komt niet alleen het centraal klantbeeld in het gedrang. Meer dan de helft (56 procent) geeft aan dat er verbetering plaats moet vinden in de manier waarop bedrijfsdata wordt gebruikt voor acties. Dit heeft tevens negatieve gevolgen voor de naadloze omnichannel beleving die retailers klanten graag willen bieden. Slechts zeventien procent van de retailers geeft aan een naadloze omnichannel ervaring te bieden.

Succesvolle marketingstrategie 
"Een centraal klantbeeld is het fundament voor een succesvolle marketingstrategie en moet een topprioriteit zijn voor marketeers," stelt Mark de Bruijn, VP & Head of Marketing EMEA & MEE bij SAP Hybris. "Momenteel werken verscheidene afdelingen met hun eigen KPI’s die alleen gericht zijn op hun eigen silo. Het is zaak om afdelingsoverstijgende KPI’s op te stellen die het delen van data buiten de silo’s stimuleert. Door data centraal beschikbaar te stellen en te analyseren kunnen retailers het gedrag van de klant leren kennen en waardevolle inzichten verkrijgen over het hoe, waar en waarom de klant kiest voor uw product. Zo kunnen marketeers de veeleisende klant bijbenen en ‘marketing in the moment’ mogelijk maken."

 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 246.63 -1.29 %
Stijgers Dalers
Arcadis 19.72  5.1 %
Oci 20.03  5 %
Nutreco 47  3.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Doc data 0.42  -6.7 %
Altice 8.29  -2.7 %
Meer beurs