Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
26 oktober 2017
 

Innovatiebudget stijgt met 160 procent

 
 

Van de 1.000 bedrijven met het grootste R&D budget ter wereld, hebben zestien hun hoofdkantoor in Nederland. Zij besteedden in 2017 16.1 miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling, een stijging van 160 procent ten opzichte van vorig jaar.

Koploper is investeringsmaatschappij Exor. Philips, vorig jaar de winnaar, moet nu genoegen nemen met een derde plek. Dat blijkt uit de dertiende Innovation Index van Strategy&, onderdeel van PwC.
Vorig jaar besteedden bedrijven met een Nederlands hoofdkantoor nog ‘maar’ 6.2 miljard euro aan R&D. Niet alleen het budget, maar ook de totale omzet van die bedrijven groeit flink in 2017, van 346 naar 600 miljard euro. "De forse stijging van R&D uitgaven in Nederland komt met name doordat Unilever en Airbus hun onderzoek- én ontwikkelingsbudget boekhoudkundig naar Nederland hebben verplaatst," zegt Steven Pattheeuws, digital en innovatie-expert bij Strategy&.

De top tien R&D uitgevers met een Nederlands hoofdkantoor:

1)Exor

2)Airbus

3)Philips

4)NXP Semiconductors

5)Unilever

6)Royal Dutch Shell

7)ASML Holding

8)Akzo Nobel

9)DSM

10)Gemalto

Apple daalt
Google komt als meest innovatieve bedrijf ter wereld uit de bus. Zevenvoudig winnaar Apple verplaatst hierdoor naar plek twee. Nieuwkomer dit jaar is het Chinese e-commercebedrijf Alibaba, op plek tien. Het is de eerste keer dat een Chinees bedrijf in deze ranglijst voorkomt. "Alibaba loopt achter op westerse technologiebedrijven, maar is bezig aan een inhaalslag. Het bedrijf heeft zijn R&D uitgaven afgelopen jaar met 13.6 procent verhoogd en besteedt nu 2.1 miljard euro aan R&D. Dat budget zal de komende jaren toenemen, gezien de ambities van Alibaba," voorspelt Pattheeuws.

Top tien meest innovatie bedrijven:

1)Alphabet (Google)

2)Apple

3)Amazon

4)Tesla

5)Microsoft

6)Samsung

7)GE

8)Facebook

9)IBM

10)Alibaba

Economisch nationalisme
Het Amerikaanse Amazon besteedt met 13.6 miljard euro wereldwijd het meest aan R&D. De top 1000 samen zorgt voor 596 miljard euro. Ondanks dit recordbedrag is 52 procent van de bedrijven bezorgd. Zij vrezen dat de steeds fellere retoriek over economisch nationalisme gevolgen zal hebben op waar en hoe zij in R&D investeren. Een op de drie heeft die impact al gevoeld, bijvoorbeeld door visa weigeringen.
Volgens de ondervraagde bedrijven zullen de gevolgen vooral merkbaar zijn in de Verenigde Staten, China en Groot-Brittannië. Het zal er volgens hen toe leiden dat de huidige geïntegreerde en onderling afhankelijke R&D netwerken vervangen worden door zelfvoorzienende eilandjes. "Dat leidt tot hogere kosten en minder efficiëntie. Bedrijven moeten nadenken hoe ze dit gaan opvangen. Ook zullen zij uitwijken naar andere landen. Canada scoort hoog, omdat zij actief internationale innovatietalenten aantrekken, gevolgd door Duitsland en Frankrijk vanwege hun opnieuw uitgesproken beleidsboodschap voor globalisering en internationale samenwerking," aldus Pattheeuws.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken