Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
18 oktober 2017
 

Zes tips om handiger te communiceren

 
 

U wilt een medewerker achter uw standpunt krijgen. Of u probeert een potentiële opdrachtgever over de streep trekken. In zulke gevallen heeft u als  ondernemer baat bij goede communicatieve vaardigheden. Zes tips van BC.nl om een gesprek behendig te sturen.

1) Dat is precies wat ik wilde zeggen!
Uw gesprekspartner wijkt af van het onderwerp. Wijs hem niet terecht, maar gebruik dit als compliment. De ander voelt zich gevleid met zoveel lof. U krijgt weer alle aandacht en kunt het gesprek in uw eigen richting buigen, zonder dat de ander het merkt. Een correctie vermomd als compliment.

2) Begin met het eind
Vaak beoogt u met een gesprek om een ander in beweging te krijgen. Vermoei diegene niet met de lange route die nog is af te leggen, maar begin bij het doel. Voor een geslaagde oogst is iedereen bereid te werken. Dus eerst: wat willen we? Pas dan: hoe komen we daar? Met enthousiasme komen mensen makkelijker in actie.

3) Verwoord wat uw gesprekspartner bezighoudt
Veel mensen zijn stiekem vooral met zichzelf bezig, ook tijdens gesprekken. Voortdurend vragen ze zich af wat er voor ze te halen is. Maak daar gebruik van door u in hem of haar te verplaatsen. Toon begrip voor  zijn gevoelens, angsten en verlangens. De waardering voor u als gesprekspartner gaat door het plafond. Voor aardige mensen zullen mensen harder werken.

4) Verander irritatie in interesse
Een ontevreden klant of medewerker kan harde kritiek uiten. Vaak is flink tegengas geven de primaire reactie. Beter is om de kritiek te omarmen en uw criticaster te bedanken voor zijn of haar feedback. Reageer met: ‘joh, leg eens uit’. Zo laat zien dat u luistert. Iemand die zich begrepen voelt heeft vaak al veel minder reden om boos te zijn.

5) Benadruk wat mogelijk is
‘Dat kan niet, want zo doen we het al jaren’. ‘Ja maar, iedereen doet het zo’. ‘Laat dat maar aan ons over’.
Het is erg eenvoudig om aan te geven waarom dingen niet kunnen. Helaas zijn deze opmerkingen vaak slechts smoesjes die verhullen dat iemand ergens niet over wil nadenken. Ze verhinderen bovendien een eerlijke discussie. Doorzie deze drogredenen en probeer de aandacht te verschuiven naar dat wat wel mogelijk is. Vraag dus door naar de redenen waarom iets al jaren hetzelfde gaat.

6) Luister in plaats van te spreken
Iemand die alleen maar vertelt hoe alles precies moet is niet meer van deze tijd. U creëert bovendien luie mensen die niet zelf worden gedwongen na te denken. Daarnaast ontwikkelt u geen draagvlak. Stel daarom soms de eenvoudige vraag: wat wilt u zelf? Zo gebruikt u de kennis uit de organisatie en voelen mensen zich gehoord.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs