Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
11 oktober 2017
 

Nederland onderschat kracht economie Oost-Europa

 
 

Nergens in Europa groeit de economie zo snel als in Oost-Europa. Dat is al meerdere jaren zo. Nederland onderschat de kracht hiervan. Daardoor lopen we niet alleen kansen mis, ook snoept Oost-Europa steeds meer business van ons af.

De auto-industrie is daarvan een goed voorbeeld. Zo stelt Johan Geeroms, Senior Risk Manager bij Euler Hermes Nederland.
De researchafdeling van de kredietverzekeraar heeft onlangs de groeicijfers van een aantal Oost-Europese landen naar boven bijgesteld. Roemenië is koploper met een economische groei dit jaar van 5,5 procent (vorig jaar 4,8 procent). Daarna volgen Polen (3,8 procent, was vorig jaar 2,7 procent), Tsjechië (3,6 procent, was 2,6 procent) en Hongarije (3,3 procent, was vorig jaar 2,0 procent).
 
Veel business verloren
Volgens Geeroms gaat het om aanhoudende, structurele groei. Hij verwijst naar Kredietbeoordelaar Moody’s die Oost-Europa dé groeimotor van het de continent noemt. Deze ontwikkeling heeft aanzienlijke impact op het Nederlandse bedrijfsleven. Als voorbeeld noemt hij de toeleveranciers in de auto-industrie (variërend van onderdelen en elektronica tot chemie en kunststof). "Samen zijn ze goed voor een jaaromzet van tien miljard euro per jaar. Bijna de helft hiervan betreft export naar Duitsland. Nog steeds zijn we een belangrijke toeleverancier voor Duitsland, maar veel business verliezen we aan Oost-Europese landen als Tsjechië, Slowakije en Polen. Volgens het CBS hebben zij ons zelfs ingehaald als belangrijkste handelspartner van de Duitse automobielindustrie."
 
Volop kansen
Daar staan grote kansen tegenover. Geeroms: "Onlangs gaf de boom- en plantenkwekersbranche een veelzeggend statement af: ‘de groei zit in Oost-Europa’, zeggen ze. Een soortgelijk geluid komt uit de hoek van de Nederlandse bloemenexporteurs. Volgens branchevereniging VGB stijgt de export naar Oost-Europa bovengemiddeld snel. Met als sterkste groeiers Tsjechië en Polen."
Geeroms: "Belangrijke impuls voor de Oost Europese groei is het lidmaatschap van de EU. Over en weer is er nu veel gemakkelijker handel te drijven. Tel daarbij op de groei van de middenklasse in deze landen. Als de vraag naar luxere producten eenmaal op gang komt, geeft dat een geweldige boost aan de economie. En Nederland kan daar volop van meeprofiteren."
Geeroms neemt Roemenië als voorbeeld. Volgens hem is het land een perfecte springplank voor Nederlandse bedrijven die zich richten op handel en investeringen in de regio rond de Zwarte Zee. "De potentie van vooral de landbouw is groot. Dat is precies waar ook Nederland heel sterk is. Met negen miljard euro aan Europese steun voert Roemenië momenteel een grootscheeps Plattelands Ontwikkelingsprogramma uit. Dat biedt kansen voor Nederlandse bedrijven. Zo is er 320 miljoen euro beschikbaar voor de modernisering van de fruitteelt."
 
Gateway to Europe

Ook verwijst Geeroms naar de haven Constanta die momenteel wordt verbouwd tot de grootste graanoverslag van Europa. "De betekenis hiervan is vergelijkbaar met de Rotterdamse haven voor de Nederlandse economie. Mede door de haven van Constanta kan Roemenië uitgroeien tot de oostelijke gateway to Europe." Volgens Geeroms zijn vooral Zwitsers en Chinezen opvallende investeerders in dit havenproject.
Geeroms stelt dat de economieën in Oost-Europa nog in belangrijke mate worden getrokken door Duitsland. "Professor internationale economie Jan Van Hove noemt Oost-Europa ‘de fabriek van de Duitse economie’. Doordat de vrije handel steeds grotere aanneemt, treedt er een vliegwiel in werking. Mensen verdienen meer, dus stijgen de bestedingen, enzovoort; ontwikkelingen versnellen exponentieel. Nu zijn de lonen nog aan de lage kant. Ik zou zeggen: het momentum is perfect om als Nederlandse ondernemer nu in te stappen."
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De Commerciële Revolutie is al begonnen! Iedereen voelt het wel aan, maar wat de revolutie precies inhoudt, hoe die ingrijpt op je (commerciële) processen en waar je moet beginnen om eraan mee te doen, legt Wessel Berkman je uit in dit unieke boek. Je hebt vast al gemerkt dat:
- de technologie het koopgedrag van klanten totaal veranderd heeft.
- het verschil maken en onderscheidend zijn belangrijker zijn dan ooit tevoren.
- een nieuw commercieel paradigma is nodig om te overleven:
- je moet nu snel handelen, anders is je bedrijf ten dode opgeschreven.
Lees verderMeer boeken