Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
2 oktober 2017
 

Tips voor het verkrijgen van financiering in de farmaceutische sector

 
 

Voor startende farmaceutische bedrijven is het verkrijgen van financiering niet altijd makkelijk. In deze sector kan het zijn dat de complexiteit van de bedrijfstak of de Nederlandse regelgeving in de weg zit bij de zoektocht naar investeerders.

Een voorbeeld hiervan is het jonge geneesmiddelenbedrijf Curaphar. Begin 2017 was dit bedrijf klaar om uit te breiden: een eigen salesteam was de ambitie. Door middel van crowdfunding is het gelukt om een reeds eerder door de bank toegezegde bancaire lening aan te vullen met een converteerbare lening waardoor een salesteam opgezet kon worden. "Dit is echter niet zonder slag of stoot gegaan," vertelt Heert Eijkman, algemeen directeur van Curaphar. SmartFunding heeft hen daarbij geholpen. In dit artikel deelt Eijkman zijn tips rondom de financieringsaanvraag voor andere farmaceutische bedrijven.
 
•              Haal de complexiteit uit uw verhaal
Bedrijven in de farmaceutische sector hebben te maken met de perceptie dat het businessmodel ver af staat van de belevingswereld en ervaring van de gemiddelde financier. Houd de kern van het verhaal simpel. Overtuig met authenticiteit, kennis, visie en doorzettingsvermogen. Allemaal factoren die een financier heel goed naar waarde kan schatten.
 
•              Kijk naar alternatieve financieringsvormen
Veel ondernemers kijken bij het aanvragen van een financiering alleen naar een bancaire lening. Deze is erg lastig te verkrijgen, zeker als het bedrijf geen zekerheden kan bieden als garantstelling voor de lening. Banken zijn terughoudend met een lening als er enig risico heerst. Om de bank meer zekerheid te bieden is het verstandig om door middel van meerdere financieringsvormen de financiering rond te krijgen. Vormen als crowdfunding of het Borgstellingskrediet voor MKB (BMKB) kunnen uiteindelijk bijdragen aan de perfecte financieringsmix.
 
•              Vraag om hulp
Dit is een belangrijke: vraag om hulp wat betreft de financiering. Er is zoveel meer mogelijk dan in eerste instantie gedacht wordt. Schakel een expert in, iemand die de taal van de ondernemer én van de investeerder spreekt. Als ondernemer gaat u op die manier sterker de onderhandelingen in.
 
•              Zet uw inner crowd in

Crowdfunding is een emotioneel platform, zet daarom het eigen netwerk in. Mensen investeren sneller als ze iemand kennen. Betrokkenheid wordt gecreëerd door investeerders op de hoogte te houden van de ontwikkelingen van het bedrijf en wat er met hun geld gedaan wordt. Via blogs, mailings of social media kunnen (potentiële) investeerders de behaalde successen zien, wat een aanleiding kan zijn voor een investering.
 
•              Goed businessplan met oog voor lange termijn
Zorg voor een goed businessplan dat voorgelegd kan worden aan potentiële investeerders. Anticiperen op toekomstige uitbreidingen is daarbij key, er moet altijd ruimte zijn om te kunnen groeien als bedrijf. De huidige financiering moet hierop voorbereid zijn.
 
•              Reken op tegenstand
Het zal niet allemaal volgens plan verlopen. Een bank wil niet altijd meewerken of het proces kan uitlopen. Ook zal niet elke investeerder enthousiast reageren op het businessplan. Een ondernemer moet zich hierdoor niet uit het veld laten slaan. Er is altijd nog een andere mogelijkheid.
 
Wilskracht
Met deze lessons learned moeten andere startende bedrijven in de gezondheidszorg een heel eind kunnen komen. De kern: creatief denken, doorzetten en om hulp vragen als het tegen zit. Boven dit rijtje staat een enorme wilskracht. ‘’Zonder wilskracht bent u nergens, u moet er in geloven," aldus Eijkman.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
In 2011 lanceerde Eric Ries De Lean Startup, een revolutionair boek dat voor velen de nieuwe bijbel zou worden bij het starten of transformeren van bedrijven. Niet alleen werd zijn boek een wereldwijde bestseller, Ries reisde de wereld over om lezingen te geven en kleine en grote bedrijven te helpen met succesvol innoveren en groeien. Dit leverde hem nieuwe inzichten en oplossingen op van onschatbare waarde, die hij in 'De startup-methode' met ons deelt. Ries is verbonden aan de Harvard Business School en het gerenommeerde designbureau ideo.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Stijgers Dalers
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Nedap 50.2  2.9 %
TNT express 8.45  -9.5 %
USG people 17.2  -1.5 %
Corio 52.5  -1.1 %
Meer beurs