Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
22 september 2017
 

Bewuste Visweek = consument gaat voor visproducten met keurmerk

 
 

Van 25 september tot 1 oktober is het weer Bewuste Visweek. De onafhankelijke keurmerken MSC (duurzame wilde visvangst) en ASC (verantwoorde viskweek) organiseren deze week samen met steun van het Wereld Natuur Fonds.

In bijna alle supermarkten, bij foodketens en een aantal visdetaillisten zijn acties om MSC en ASC te promoten. Zo kan de visconsument bijdragen aan gezonde oceanen, meren en rivieren. Ook bekende vismerken doen mee als Queens en Ouwehand, en bedrijven als Hema en Sodexo. De groei van de verkoop van visproducten met ASC- of MSC-keurmerk is in de eerste helft van 2017 met bijna 30 procent bijzonder sterk. De bewuste keuze van vis met keurmerk is dus heel gemakkelijk en stimuleert verbeteringen in kwekerijen en visserijen wereldwijd. En dat is ook nodig.

Visstand
Wereldwijd staat het overgrote deel van de gemonitorde visbestanden onder grote druk. Volgens de Verenigde Naties wordt 31,4 procent van ’s werelds commerciële visbestanden overbevist, 58,1 procent wordt volledig benut en slechts 10,5 procent wordt onder bevist. Visserij heeft niet alleen gevolgen voor de visbestanden waarop wordt gevist maar ook voor het daarmee samenhangende leven in de zee. Door de grote vraag naar vis is de aquacultuurindustrie de afgelopen decennia sterk gegroeid.  Wanneer viskweek niet goed beheerd wordt, kan het eveneens een reeks van negatieve effecten hebben. Denk bijvoorbeeld aan watervervuiling, ontsnappingen, vervuiling van de zeebodem, verstoringen voor beschermde diersoorten en aantasting van de natuurlijke omgeving. maar ook aan slechte arbeidsomstandigheden voor medewerkers. Bovendien wordt in viskweek ook wild gevangen vis en soja in het voer gebruikt.
 
Certificering brengt verandering
Het stimuleren van een duurzame visserij en een verantwoorde viskweek is dus van groot belang voor de gezonde oceanen, meren en rivieren. Door de vraag en verkoop van vis met het ASC- en MSC-keurmerk ontstaat er een prikkel voor vissers en kwekers om rekening te houden met het milieu. De keuze voor MSC gecertificeerde vis heeft al tot meer dan 1200 gedocumenteerde en tastbare verbeteringen van visserijen geleid. Het gaat dan om afspraken om visvangst te beperken, minder bijvangst door nieuwe vangsttechnieken en het ontzien van kwetsbare leefgebieden. Analyse van data over visbestanden van gecertificeerde en niet-gecertificeerde visserijen toont aan dat de MSC-gecertificeerde visserijen op gezonde of herstellende visbestanden vissen. De gecertificeerde visserijen vissen over het algemeen op grotere populaties vis in de jaren na certificatie.
Het keurmerk van ASC bestaat minder lang dan MSC waardoor er nu nog geen onafhankelijke onderzoeksresultaten beschikbaar zijn naar de positieve impact door certificering. Maar uit de anekdotische feedback van kwekerijen weten we dat er bijvoorbeeld aanpassingen zijn gedaan om vervuiling van water te voorkomen, er minder medicijnen gebruikt worden, er andere soorten voer gebruikt worden en er beter voor medewerkers wordt gezorgd en ze een beter loon krijgen.
 
Gecertificeerde vis is het nieuwe normaal in de Nederlandse supermarkten
Verreweg de meeste vis in Nederland wordt via de supermarkt verkocht. Het aandeel gecertificeerde visproducten neemt daar nog steeds verder toe. Was dat 54  procent in 2016, inmiddels draagt 65 procent van vis het ASC of MSC keurmerk. Daarmee is vis verreweg de grootste categorie van onafhankelijk gecertificeerde producten in de vaderlandse retail. Vis is daarmee al veel verder dan andere levensmiddelen dankzij de consumentenvraag en dankzij inspanningen die de supermarkten, de leveranciers en vissers en kwekers leveren. De verkoopcijfers zijn volgens de Monitor Keurmerken Retail verkregen, over de eerste helft van 2017.
De totale omzet van vis met de MSC- en ASC-keurmerken is tussen de eerste helft van 2017 en die van 2016 met 29 procent gestegen. De grootste stijging zien we in de verwerkte producten zoals salades en pizza’s die vis als voornaamste ingrediënt hebben. Voor deze producten is in deze periode de omzet van ASC of MSC gecertificeerde vis bijna verdrievoudigd. Ook bij de versverpakte vis groeit de verkoop met keurmerk nog altijd met 45 procent. Opvallend is ook de groei bij de vis in conserven, waar de omzet met twaalf procent groeide.
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs