Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
13 september 2017
 

Bijna helft B2B-facturen in Amerika niet op tijd betaald

 
 

Twee op de vijf bedrijven in Amerika verwachten toename in DSO

Meer dan 25 procent van de waarde van binnenlandse B2B-vorderingen in Brazilië, Canada, Mexico en de Verenigde Staten kan meer dan 90 dagen na de vervaldatum nog steeds niet worden geïnd. Dat meldde een op de twee bedrijven na een bevraging in de genoemde landen.

Door de betalingsachterstand van hun binnenlandse B2B-afnemers, moest 35 procent van de bevraagde bedrijven betalingen aan hun eigen leveranciers uitstellen of specifieke maatregelen nemen om ernstige cashflowproblemen te vermijden.    

Te late betalingen
Uit de Atradius Payment Practices Barometer van september 2017, een peiling onder B2B-leveranciers in Brazilië, Canada, Mexico en de Verenigde Staten, bleek dat 93 procent van de respondenten in de bevraagde landen in het afgelopen jaar werd geconfronteerd met laattijdige betalingen van hun binnenlandse B2B-klanten (antwoordpercentage in Europa: 90 procent). De bedrijven in de Verenigde Staten hebben het meest te kampen met laattijdige B2B-betalers. Het gaat daarbij om 96 procent van de respondenten, tegenover 93 procent in Mexico en Brazilië en 89 procent in Canada. De laattijdige betalingen leidden ertoe dat, wat de respondenten uit de VS betreft, gemiddeld 45 procent van de factuurwaarde te laat werd betaald. Dat zou onder meer verklaren waarom een op de twee bevraagde bedrijven in de Verenigde Staten vreest dat zijn DSO de komende twaalf maanden sterk zal toenemen.

Oninbaar
1,5 procent van de waarde van binnenlandse B2B-vorderingen en 0.6 procent van de waarde van buitenlandse B2B-vorderingen werden door de respondenten in die regio afgeschreven als oninbaar. Mexico en Brazilië kregen de zwaarste klappen op het vlak van oninbare vorderingen. Voor 50 procent van de respondenten in Amerika is een faillissement of stopzetting van de handelsactiviteiten van de klant de voornaamste reden voor een afschrijving. Diezelfde reden werd het meest aangehaald door de respondenten in Brazilië (53 procent van de respondenten). Andere redenen waren het verjaren van de schuld, het mislukken van de invorderingspogingen en het feit dat de klant niet meer opgespoord kon worden (respectievelijk 35 procent, 34 procent en 33 procent van de respondenten). Via de Atradius Payment Practices Barometer wordt ook gepeild naar de voornaamste redenen voor betalingsachterstand bij klanten en naar de mening van de respondenten over de evolutie in betalingspraktijken per deelsector voor de komende twaalf maanden.  

Debiteurenbeheer
Christophe Cherry, Country Director Atradius Belux verklaarde: "De ongeziene onzekerheid in de mondiale economie, met name op het vlak van handelsbeleid, blijkt sterk te wegen op ondernemingen. Dat heeft een invloed op betalingen in Amerika en in de rest van de wereld. De resultaten van ons onderzoek tonen duidelijk aan dat, in het huidige economische klimaat, bedrijven bezorgd zijn over de impact van laattijdige betalingen op hun liquiditeit. Daarom is het van cruciaal belang dat ze zich concentreren op B2B-debiteurenbeheer en op kredietverzekering. Cashflowproblemen, die mogelijk leiden tot een sneeuwbaleffect dat de hele toeleveringsketen treft, kunnen zo worden vermeden.
 
 

 
Doorsturen »  Reageer »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Frank van Marwijk, Michel Hoetmer, Asha Kalijan, Jan Vermeiren, Johanna Kroon en André de Waal. Lees de gratis artikelen van deze management best-seller auteurs op Managersonline.nl. Plus: handige checklists en het laatste managementnieuws!
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
Team Nijhuis laat ondernemers kennis maken met digitale marketing dankzij gratis online cursus
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
ADVERTORIAL
Word nu abonnee van Brisk Magazine en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists en voorbeelddocumenten voor ondernemers. Klik hier om u te registreren.
BRISK-INDEX
Brisk-index: 267.38 -0.45 %
Stijgers Dalers
Postnl 3.35  4.7 %
Nutreco 47  3.9 %
Aperam 44.53  3.4 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Beter bed 15.48  -3.3 %
USG people 17.2  -1.5 %
Meer beurs