Nieuwsbrief ›
Zoeken ›
Nieuws
12 september 2017
 

De voordelen van content marketing

 
 

Mensen worden de hele dag overspoeld door televisiereclames, printcampagnes, internetbanners of advertorials. Door de overvloed aan informatie en reclame wordt het overgrote deel al niet eens meer bewust waargenomen, mede doordat veel niet relevant is.

Maar hoe kunt u als ondernemer dan toch uw doelgroep bereiken? Rick Zuidbroek van Online Marketing Bureau DoubleSmart vertelt meer over de toepassing en de voordelen van content marketing.
 
De kern van content marketing: online vindbaarheid
Mensen die gericht informatie zoeken gebruiken zoekmachines, waarbij Google marktleider is. Zuidbroek: "Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO genoemd naar de Engelse afkorting van search engine optimization, en uitgebreide en relevante content zorgen voor een hogere positie in de zoekresultaten, waardoor mensen sneller uw websites vinden en bezoeken." Volgens Zuidbroek heeft dit ook indirect effect op social media, doordat u interactie aangaat en ziet dat u iets te vertellen heeft, en dat voor meer binding met de doelgroep zorgt.
 
Content zorgt voor lead generation
Een andere groot voordeel van content marketing is dat het volgens Zuidbroek een effectieve manier is om leads te genereren. "Wanneer geïnteresseerden u hebben gevonden, kunt u ze aan u binden door call-to-actions. U promoot bijvoorbeeld een e-book dat mensen kunnen lezen nadat ze zich aangemeld hebben en gegevens hebben ingevuld. Na enige tijd kunt u de vergaarde data gebruiken om de lezers te benaderen om het product te reviewen en andere producten aan te bevelen."
 
Klantbinding met behulp van content
Zuidbroek benoemt dat klantrelaties worden opgebouwd door iets van waarde te bieden en de klanten aan u te binden. Content speelt hierbij een belangrijke rol volgens Zuidbroek: "Door regelmatig interessante content te plaatsen, laat u zien dat u wat te vertellen hebt, een autoriteit bent in uw vakgebied en zullen mensen u in de gaten houden. Zo biedt u uw klant niet alleen een product of dienst, maar ook relevante informatie die naadloos aansluit op de behoefte van de klanten." Zuidbroek voegt hieraan toe dat in dit stadium gepersonaliseerde content en storytelling erg belangrijk zijn om de klant aan te blijven spreken, iets dat prima in content verwerkt kan worden.
 
Het uiteindelijke doel: conversie
Volgens Zuidbroek vergt content marketing een lange adem, maar zal, met een juiste content strategie, het resultaat uiteindelijk zichtbaar zijn in de conversie. "Op de lange termijn zal de conversie op uw website constant blijven stijgen. De resultaten zullen misschien niet direct de eerste weken zichtbaar zijn, maar content marketing leidt uiteindelijk wel tot meer, relevant, verkeer op de website. Relevante informatie trekt direct de juiste doelgroep, wat de kans op meer pageviews, likes, downloads en klanten vergroot." 
 
Langdurig effect van content marketing
Content marketing is vooral interessant omdat het langer meegaat dan reclame. Reclamecampagnes of -acties hebben altijd maar een tijdelijk effect op naamsbekendheid, inhoudelijke bekendheid of merkvoorkeur, terwijl content online blijft bestaan en zijn waarde behoudt zolang deze aantrekkelijk, vindbaar en relevant is.
 

 
Doorsturen »  3 reacties »  Nieuwsbrief »  

 

Gerelateerde nieuwsitems

 
 
Reacties
 
Rick van Geel  |   | 
13-09-2017
 | 
14:22 uur
Dat online vindbaarheid de kern van content marketing zou zijn, klopt wat mij betreft niet. Content marketing omvat het creŽren en cureren van waardevolle content voor de doelgroep. Dat gaat ten eerste verder dan alleen online content. Daarnaast kan vindbaarheid in relatie tot content marketing geen doel op zich zijn volgens mij; eerder mooi meegenomen. Punt is dat content marketing door de hype - helaas en ten onrechte - een containerbegrip is geworden voor van alles dat met tekst en beeld te maken heeft. Als je content creŽert en publiceert met als primaire doel om beter vindbaar te worden in en meer bezoekers te krijgen uit zoekmachines, dan heet dit wat mij betreft SEO en geen content marketing. De crux zit hem naar mijn mening in het waardevol willen zijn voor de doelgroep vůůrdat je hebt geconstateerd dat de doelgroep een bepaalde behoefte heeft. In het geval van SEO maak je gebruik van data, waardoor je per definitie inspeelt op een bestaande behoefte of (zoek)gedrag.
Rick Zuidbroek  |   | 
14-09-2017
 | 
11:27 uur
Hoi Rick, bedankt voor je aanvulling! Ik ben benieuwd op basis van welke informatie jij aansprekende en pakkende content ontwikkelt. Kan je daar wat meer over vertellen?
Rick van Geel  |   | 
15-09-2017
 | 
10:52 uur
Hoi Rick, wij geven bijvoorbeeld twee keer per jaar een magazine (print) uit waarvoor een redactie steeds een thema kiest. Aan de hand van min of meer vaststaande rubrieken gaan we dat thema verder uitdiepen met interviews, achtergrondverhalen en reportages. Het magazine is bedoeld voor personen en bedrijven actief in de hospitality sector en ook vanuit hun veronderstelde interesses samengesteld. Deze content willen we (in aangepaste vorm) ook online gaan inzetten. Het voornaamste doel is amuseren en inspireren. Of deze content in Google goed presteert is daarbij in feite van ondergeschikt belang.

Reageren

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de
code te wijzigen.
ADVERTORIAL
Loopt het contract van een van u zwangere medewerkers binnenkort af maar wilt u haar het liefst in dienst houden? Bespreek samen jullie plannen om een goede samenwerking te behouden voor na de zwangerschap.
Bescherm uw data - infographic over informatiebeveiliging
Managersonline.nl
Het internetmagazine voor directeuren en managers
Meer dan 100 checklists
Word Brisk-abonnee en krijg gratis toegang tot meer dan 100 checklists voor ondernemers
BOEKENNIEUWS
De veranderingen in de markt gaan almaar sneller en dieper, onder invloed van voortschrijdende digitalisering, complexer klantgedrag, nieuwe toetreders in het concurrentieveld en veranderende businessmodellen. De traditionele manieren van werken schieten steeds vaker tekort. Wie in de toekomst bestaansrecht wil hebben, moet daarom fundamenteel anders gaan denken. En daarvoor valt enorm veel te leren van succesvolle startups.
Lees verderMeer boeken
BRISK-INDEX
Brisk-index: 186.61 -0.43 %
Stijgers Dalers
Nedap 41.27  5.1 %
Nutreco 47  3.9 %
Ballast neda 0.31  3.3 %
Altice 8.1  -12.1 %
TNT express 8.45  -9.5 %
Air france - 10.98  -4 %
Meer beurs